Alina Culcea, Actavis:Avem nevoie de modele noi de leadership

0

Alina Culcea, director general adjunct la Actavis Romania, confruntându-se cu un sistem medical „creat parcă să te împiedice să profesezi”, a ales să lucreze în farma. Aici a găsit adrenalină și oportunități de dezvoltare pe care le-a fructificat cu succes, ajungând să conducă, în vremuri de criză, filiala locală a Actavis, numărul patru mondial în industria de medicamente generice.

De ce farma?

Totul a început urmând exemplul tatălui meu, datorită căruia am ales să mă înscriu la Facultatea de Medicină. Au fost ani frumoși, cu speranța că la un moment dat vom putea profesa împreună într-un spital modern, împărtășind aceeași pasiune fantastică pentru copii. Nu a fost însă să fie așa, după cei șase ani de facultate m-am trezit în fața unui sistem medical greoi și fără perspective. Era creat parcă să te împiedice să profesezi. Așa a început cariera mea în farma, mai degrabă nepremeditat. Iar alternativa mi-a oferit multiple satisfacții profesionale, fiind începutul unei experiențe minunate care durează de mai bine de 14 ani.

 

Ce vă place în farma?

M-a provocat întotdeauna să îmi doresc mai mult și mai bine de la mine însămi. Atunci când credeam ca mi-e bine și de ajuns așa cum îmi era, apărea o nouă oportunitate, o nouă provocare îndeajuns de interesantă ca să mă facă să o accept. Așa am parcurs ani frumoși trecând de la dinamica poziție de reprezentant medical la magnetismul activității de marketing ca brand manager vaccinuri, tot așa am avut ocazia să călătoresc mult în numeroase țări și să cunosc oameni diferiți și culturi diferite, să ajung să lucrez în Dublin, relocată fiind pe poziția de brand manager și să înțeleg cum funcționează un sistem medical la standarde europene. La întoarcerea în țară am admirat și apreciat însă și mai mult pe toți acei profesioniști din România care fac din puțin mult, care au ales „lupta” cu un sistem sanitar deficitar din pasiunea pentru oameni și viață.

 

Ce e greu in farma?

Cum nimic nu e ușor până nu e greu, industria se confruntă și ea cu problemele și dificultățile ei și nu s-a dovedit a fi „calea ușoară”… Am înțeles asta cel mai bine atunci când după numeroase experiențe profesionale (vânzări, marketing, resurse umane) dobândite în organizații cu culturi diferite am avut ocazia să conduc o organizație cu peste 200 de angajați în vremuri de criză și de competiție acerbă – când 5-6 competitori pentru un produs ajung să pară puțini, în condițiile în care în piața de generice, unde acționam, am ajuns să avem și câte 20-25 de competitori pentru o moleculă…

 

Ați fost director de HR, v-ați clădit cariera pas cu pas, sau ați avut și noroc?

Cu siguranță nu am planificat fiecare pas următor – însă nici nu am ezitat vreodată să accept fiecare oportunitate apărută, indiferent cât de grea. Am avut încredere în șansa mea și ea mi-a surâs de nenumărate ori.

Există o anume dependență de industria farma; odată intrat, cu greu mai poți scăpa de atracția ei. Este una dintre cele mai elegante industrii nu numai prin scopul său nobil, dar și prin investiția extraordinară pe care o face în capitalul uman; îți creează acea senzație că faci bine atât pentru tine cât și pentru cei din jurul tău, iar adrenalina pe care ți-o oferă o zi de lucru într-una dintre cele mai reglementate industrii este de neînlocuit.

 

Care sunt calitățile pe care trebuie să le aibă cineva ca să facă carieră?

Încredere în sine, integritate și un apetit fantastic pentru auto-dezvoltare.

 

Pe o piaţă în creștere toți managerii sunt buni. Ce face diferența în criză?

Cred că problemele managerilor actuali țin mai degrabă de lipsa de predictibilitate a mediului de afaceri, când apare necesitatea unei intuiții și a unui simț de business pe care nu ți le predă nimeni la niciun curs. Le ai sau nu! În vremuri de criză se impune o capacitate decizională peste medie, și cel mai greu se dovedește a fi asumarea unei decizii radicale, cum ar fi renunțarea la o parte dintre angajați sau regândirea modelului de business. În vremuri de criză și nu numai, un manager trebuie să fie capabil să inspire oamenii din jurul său, însuflețindu-i, arătându-le idealul pentru care ar merita să lupte, dovedind o conduită de o etică și o moralitate impecabilă. Cum ordinea mondială se schimbă, avem nevoie de modele noi de leadership, de oameni cu caracter curat care știu să dăruiască și să lupte pentru ceilalți mai presus decât pentru ei înșiși.

About Author

Delia Budurca

Comments are closed.