Asociația pentru Protecția Consumatorului din România solicită Ministerului Sănătății să elimine din proiectul de Ordin privind aprobarea normelor pentru evaluarea și avizarea publicității la medicamentele de uz uman dispozițiile referitoare la publicitatea din domeniul audio-vizual, presă scrisă sau internet, la publicitatea prin panouri sau orice altă formă de publicitate out-door sau prezentată pe alt tip de canal de comunicare decât farmaciile și cabinetele medicale sau oferirea de mostre, se arată într-un comunicat de presă.
„Publicitatea la medicamente nu face altceva decât să încurajeze automedicația. Automedicația este un fenomen îngrijorător, 87% dintre adulţi se tratează fără a consulta medicul de familie, iar 6 din 10 părinţi îşi tratează singuri copiii. Totodată, datorită stimulentelor financiare oferite de reprezentanții de vânzări ai producătorilor de medicamente, din ce în ce mai mulți medici devin agenți de vânzări, fapt care duce la scăderea calității actului medical și la creșterea consumului de medicamente. Informarea consumatorilor cu privire la medicamente trebuie realizată prin intermediul prospectului, iar consumatorii trebuie obișnuiți prin campanii de informare și educare să citeasca și să acorde atenție reactiilor adverse ale medicamentelor. Reclama la medicamente trebuie permisă numai în farmacii, instituții medicale, în publicații de specialitate și la conferințele stiintifice de profil. Medicamentele nu sunt bomboane!”a precizat Președintele APC România, conf. univ. dr. Stanciu Costel.
Printre dispozițiile cuprinse în proiectul de Ordin care ar putea stimula automedicația se numără cele referitoare la publicitatea pentru medicamente destinată publicului larg, vizite ale reprezentanţilor medicali la persoane calificate să prescrie medicamente, furnizarea de mostre, precum si sponsorizarea întâlnirilor promoţionale la care participă persoane calificate să prescrie sau să distribuie medicamente, se mai menționează în comunicatul de presă.