Asigurările private vor aduce investiții masive în sănătate

0

Cornelia Scărlătescu, Operations Manager al CIG Group Romania, consideră că piața de asigurări private de sănătate va aduce la noi marii investitori în domeniu, odată cu eficientizarea folosirii banilor asiguraților. Deși criza a mai redus din profitabilitatea asiguratorilor, potențialul pieței de asigurări private de sănătate este încă foarte departe de a fi atins. Dinamizarea pieței, crede Cornelia Scărlătescu, stă în colaborarea dintre Casa Națională de Asigurări de Sănătate și asiguratorii privați, și găsirea unor căi comune de acțiune în beneficiul final al pacientului. >>>


Care este valoarea actuală a pieței de asigurări private de sănătate ?

Valoarea pieței de asigurări private de sănătate este încă redusă în raport cu cea a serviciilor medicale private. Este evaluată la 8-10 milioane euro, reprezentând 2-2,5% din valoarea anuală a serviciilor medicale private (400 mil. euro/ an). Din păcate nu a înregistrat creșteri semnificative, deși numărul asiguratorilor a crescut. Nume importante ca Eureko, Allianz, Generali, Metlife, Asirom, BCR Life, Omniasig Life – actuala Axa Asigurări, Astra au dezvoltat acest segment. Aceasta demonstrează interesul pieței de a acoperi acest segment de servicii deficitare în sistemul de stat, dar nu s-au înregistrat rezultate spectaculoase, la nivelul așteptărilor.

Cum apreciați evoluția din ultimii ani ?

Din punctul de vedere al numărului companiilor înregistrăm rezultate în creștere. Dar primele brute subscrise sau profitabilitatea companiilor au suferit fie o stagnare, fie chiar o scădere, cu excepția noilor intrați în piață. Asigurările de sănătate au fost promovate în special în segmentul corporate, ca beneficii acordate angajaților, legislația încurajând prin deductibilitatea fiscală acordată angajatorilor, într-o oarecare măsură, vânzarea acestor produse. Ultimii ani au fost nefavorabili mediului economic, firmele fiind obligate să renunțe la aceste beneficii pentru angajați. Dar în același timp a crescut nevoia de asigurare la nivel individual, a familiilor în special. Pachetele pentru copii, familie, cele care acoperă servicii în străinătate sau all inclusive sunt cele mai accesate.

Există multe aspecte pe care asiguratorii trebuie să le aibă în vedere când lansează aceste produse, pentru a nu fi asimilați de către clienți cu simpli intermediari sau cu agenți de vânzare ai serviciilor medicale pentru furnizorii medicali parteneri. Din păcate, asigurările de sănătate nu se reduc la intermedierea sau facilitarea unor servicii medicale, ci sunt mult mai complexe, și probabil că aici nu este percepută diferența sau avantajul față de accesarea unui serviciu medical direct de la prestatorul privat, sau față de achiziționarea unui abonament la o clinică privată.

Care considerați că este potențialul pe termen mediu ?

Potențialul este foarte mare și aproape total nevalorizat la ora actuală. Este necesară o colaborare mai bună între partenerii privați și cei publici, între autoritățile decidente din domeniul public dar și din cel privat, între diverșii furnizori de servicii medicale, și cred că identificarea și accesarea surselor de finanțare, ca și managementul responsabil al pacientului vor putea aduce rezultatele așteptate. În definitiv, vorbim de crearea unor circuite financiare prin care banii să fie administrați eficient și să ajungă către furnizorii de servicii medicale, în baza unor contracte de colaborare și a unor protocoale de calitate a serviciilor oferite.

Eu sunt specializată în asigurări de viață dar, în special datorită background-ului medical și a oportunităților de carieră de care am beneficiat în ultimii șapte ani, am participat la conceperea sau implementarea asigurărilor de sănătate în trei din Top 4 companii  de asigurări de sănătate din România. A devenit o provocare pentru mine să dezvolt aceste linii la un nivel din ce în ce mai performant, și sper în continuare să am ocazia să construiesc în medii de business mai elevate, cu capacitate de absorbție și de înțelegere a acestor asigurări. Nu se pot face asigurări de sănătate cu persoane neinstruite, neresponsabile sau fără experiența adecvată, și în asigurări și în medicină, pentru că totul se poate transforma într-un fiasco financiar pentru companiile care riscă să lucreze fără specialiști…Aici nu este vorba de mașini și de piese de schimb second hand…Un eșec al lanțului de servicii oferite și al managementului liniei poate fi o tragedie pentru un om asigurat.

CNAS și-a menținut până acum monopolul pe piața de asigurări de sănătate, motiv pentru care piața privată este într-un stadiu incipient. Care considerați că ar fi elementele care ar dinamiza piața ?

Cred că s-au făcut pași în înțelegerea contribuției asigurărilor private la dezvoltarea sistemului de sănătate și cred că deja există la nivel internațional presiunea de a dezvolta acest segment în România, pentru a facilita investițiile străine masive în domeniul sănătății. Nu văd o concurență între asiguratorii privați și CNAS, ci o subestimare a valorii colaborării la dezvoltarea sistemului medical. Eu cred că asiguratorii ar debloca deficitele financiare actuale ale Casei, ar permite CNAS să dezvolte linii profitabile și de viitor, o mare parte din cheltuielile excedentare fiind preluate de asiguratori. Există întradevăr și o lipsă de comunicare între asiguratori și CNAS pe care trebuie să ne-o asumăm cu toții, poate și de înțelegere adecvată a conceptelor specifice. De aceea cred că niște sesiuni comune, împreună și cu specialiști externi, ar aduce multe idei de colaborare, strategii de dezvoltare, și mult mai mulți bani cheltuiți eficient.

Elementele de dinamizare sunt conceperea de către asiguratori a unor pachete avantajoase și adecvate necesităților și posibilităților financiare actuale ale românilor, o colaborare mult mai apropiată cu furnizorii de servicii medicale, obținerea deductibilității fiscale individuale pentru aceste asigurări, implementarea unor pachete legislative care să stimuleze piața asigurărilor private și o strategie comună de dezvoltare împreună cu CNAS și cu Ministerul Sănătății. Nu mai este loc de monopol în condițiile în care infrastructura sistemului public, personalul medical și sănătatea românilor au devenit o problemă acută, greu de soluționat în contextul financiar actual. Mai ales când 80-100 de milioane de euro se duc anual din fondurile CNAS către furnizorii privați de servicii, în detrimentul furnizorilor publici.

Cine este CIG și care sunt obiectivele companiei pe piața românească ?

Denumirea companiei este CIG Pannonia Life Insurance Plc. CIG sunt inițialele de la Central European Insurance Group. Compania este liderul în piața ungară pe segmentul new business al asigurărilor de tip unit linked și a obținut în doi ani și jumătate de la deschiderea operațiunilor o cotă de piață de aproape 4%. În segmentul asigurărilor de tip unit linked, pe new business, în 2010, compania are o cotă de piață de 22%, devansând companii de top ca ING, Aviva, Axa Uniqa, Generali sau Allianz.

Atuul incontestabil al companiei este constituit în primul rând de produsele investiționale de tip unit linked, care se disting prin investiții în fonduri cu rentabilități extrem de avantajoase în euro, obținând beneficii din creșterea de valoare a economiei piețelor dezvoltate și în curs de dezvoltare precum piața chineză, indiană, a Europei de Vest, a fondurilor Warren Buffet (SUA). De asemenea, o altă componentă principală a cărții noastre de vizită o constituie administratorii de fonduri de invesții, profesioniști cu experiență vastă în piața de capital. Cele trei companii partenere de administrare a fondurilor sunt Credit Suisse, Concorde și Pioneer. În istoria recentă randamentele fondurilor de investiții au avut creșteri variind între 10-20% în euro, ceea ce constituie o dovadă a profesionalismului în investiții și un avantaj și pentru românii care pot avea acces la aceste fonduri. Compania își desfășoară activitățile în Ungaria, România și Slovacia, și și-a propus să-și dezvolte operațiunile în Europa Centrală și de Est. În România compania dorește să își consolideze pozitia prin servicii competitive, profesioniste, și prin soluții inovatoare în asigurări. Am introdus deja fonduri unice pe piața românească, mecanisme de stop loss care monitorizează automat și protejează investițiile clienților noștri, și serviciile Client Portal, care oferă acces direct clienților la consultarea și vizualizarea permanentă a valorii contului de investiții individual.

Delia Budurcă

Pentru textul integral vezi editia print Medica Academica,  luna Decembrie 2010

About Author

Medica Academica

Comments are closed.