Biții călătoresc, iar atomii stau acasă

0

Internetul a pus la îndemâna publicului informaţii legate de sănătate şi a creat pacientul inteligent. Când suntem bolnavi, avem tendinţa de a consulta web-ul în primă fază, în locul medicului de familie. Stilul de viaţă şi sănătatea sunt al doilea subiect foarte popular pe internet. Cuvântul “cancer” pe Altavista oferă aproximativ trei milioane de rezultate. Dacă înainte posibilităţile oamenilor de rând erau extrem de limitate în a găsi informaţii şi a înţelege aspectele medicale, omul de astăzi are altă problemă: informaţii prea multe şi, câteodată, contradictorii.

Farmacia on-line

Web-ul este folosit de foarte multe instituţii, grupuri de interese sau de “presiune” pentru a oferi informaţii – evident din perspectiva lor şi în interesul acestora. Majoritatea surselor de informare constituie operaţiuni comerciale ce promovează anumite condiţii medicale şi medicamente, auto-teste sau aparatură. Au apărut, de asemenea, şi web‑doctorii, care “profesează” chiar şi în Europa, unde majoritatea sistemelor de sănătate sunt finanţate de la stat. Au luat naştere şi farmaciile on-line – este noul trend dezvoltat iniţial în America şi ulterior în Europa de Vest. Diferenţa faţă de ceea ce există deja în România este că prin intermediul acestor farmacii virtuale se vând şi medicamente cu reţetă, care sunt livrate a doua zi. În plus, preţurile oferite de aceste farmacii sunt mult mai mici. Odată cu introducerea semnăturii electronice, e-prescription poate fi folosit. Unele farmacii oferă şi consultanţă on-line, care este făcută de către un medic, şi majoritatea oferă informaţii despre medicamente sau probleme medicale, deşi acest lucru poate funcţiona de multe ori şi ca instrument de marketing. Ca potenţial, farmacia on-line poate avea mai mult succes decât comerţul on-line de CD-uri cu muzică sau de electrocasnice, pentru că nu e o plăcere să ieşi din casă atunci când eşti bolnav, sau când ai nevoie de intimitate, pentru a cumpăra anumite produse.

52

Verificarea surselor

Atunci când cineva se informează având ca sursă web-ul, trebuie să-şi pună câteva întrebări:

Este stabilit clar scopul site-ului şi sponsorii?

Separă vânzarea şi publicitatea de informaţiile medicale?

Îşi culege informaţiile din surse de încredere?

Actualizează informaţia?

Oferă contacte de la persoanele responsabile de site?

Oferă prescripţii sau sfaturi medicale fără licenţa unor furnizori de sănătate agreaţi?

Pentru textul integral vezi editia print Medica Academica

MARIA VASILESCU director general Tarus Media

About Author

Comments are closed.