Bianca Ionescu, celebra solistă a Teatrului Național de Operetă “Ion Dacian”, a lansat de curând volumul intitulat Opereta românească de inspirație folclorică’. Evenimentul a avut loc loc în Foaierul Teatrului Național de Operetă “Ion Dacian”, în cadrul celei de-a doua ediții a Festivalului Internațional al Artelor Spectacolului Muzical “Viața e frumoasă” (12-22 noiembrie 2009). Festivalul a fost organizat de Teatrul Național de Operetă „Ion Dacian” și de Consiliul General al Municipiului București, cu sprijinul Primăriei sectorului 1 București și ARCUB.
,,Opereta românească de inspirație folclorică”
Cartea aparține cântăreței Bianca Ionescu, una dintre cele mai cunoscute soprane din România, și este editată de Fundația România de Mâine. Opereta românească de inspirație folclorică prezintă, pentru prima dată în România, contextul compunerii operetelor respective fiind povestit libretul celor mai importante dintre ele. De asemenea, autoarea analizează operetele din punct de vedere al elementelor folclorice conținute.
În esență, cartea prezintă începutul unei noi ere pentru muzica românească de operetă, și anume, perioada când s-au creat cele mai valoroase lucrări. Cartea debutează cu un istoric al condiției apariției muzicii de scena premergătoare operetei; se fac referiri la genul vodevilului și la subgenurile sale – de la Flechtenmacher și a sa ,,Baba Hârca”, în 1848, până la prima lucrare în genul operetei, care-i aparține lui Ciprian Porumbescu, ,,Crai nou’’, în 1882.
Folclorul a jucat un rol primordial. Modalitatea în care compozitorii de operete s-au inspirat din el a făcut diferența de valoare a creațiilor, stabilind ierarhia lor.
Măiestrie componistică, instruire, experiență și talent
Volumul îi prezintă pe cei mai reprezentativi compozitori de operetă și lucrările acestora: Filaret Barbu, Nicolae Kirculescu, Gherase Dendrino, Elly Roman, Florin Comișel, Viorel Doboș, George Grigoriu, Aurel Giroveanu, Alfred Mendelsohn, Henry Mălineanu, Liviu Cavassi. Lucrările selectate conțin o prezentare a libretului, a personajelor, a anului premierei și a artiștilor interpreți la premiera spectacolului. Dintre acestea, iată câteva titluri: „Ana Lugojana”, „Plutașul de pe Bistrița”, „N-a fost nuntă mai frumoasă”, “Leonard”, „Colomba”, „Spune inimioară, spune”, „Lăsați-mă să cânt”, „Întâlnire cu dragostea” etc.
Mai mult, volumul prezintă elementele structurale ale folclorului muzical românesc, pornind de la considerente asupra genului, relația poezie-muzică, structuri sonore și formule ritmice, instrumente populare. În capitolul 4 se analizează ipostaze ale limbajului folcloric în câteva lucrări de referință dintre cele existente. Aici se va vedea cum i-a influențat folclorul pe fiecare dintre compozitorii de operetă, cum au știut să-l prelucreze, rămânând totodată originali, fără să transplanteze pasajele folclorice, ca atare, în libretele muzicale.
Pe scurt despre soprana Bianca Ionescu
Bianca Ionescu este doctor în muzicologie în cadrul Universității de Muzică București (tema: Valorificarea folclorului în creația românească de operetă în a doua jumătate a secolului al xx-lea). În 1983 a primit Premiul SABAM pentru muzică modernă și contemporană, Verviers (Belgia), iar în 1983, Premiul II la Concursul Internațional de canto, s’ Hertogenbosch (Olanda). Între anii 1983 – 2008 a fost prim solistă a Teatrului Național de Operetă ,,Ion Dacian’’ București. În vara anului 2008 a creat conceptul pentru spectacolul ,,Culegătorii de stele’’, care reunește cele mai cunoscute și valoroase pagini de operetă românească. În prezent artista pregătește un CD cu piese de Crăciun.
Johana Toma