Delia Budurcă
Piața de distribuție traversează o perioadă dificilă, unele voci spun că este vorba de cea mai gravă criză de după Revoluție, care s-ar putea solda inclusiv cu falimentul a două dintre primele zece companii din aceast domeniu. Deși pe acest domeniu activează până la 200 de companii, primele 20 concentrează peste 80% din întreaga piață. >>>
Pentru Farmexim, una dintre companiile din Top 5, pentru anul 2010 cuvântul de ordine este consolidarea. “Politica noastră numărul unu pe 2010 nu e cifra de afaceri, cota de piață e secundară, principalele priorități sunt clienții și recuperarea datoriilor. Pentru acest an ne-am bugetat o creștere de 15% a cifrei de afaceri, suntem în grafic. Nu mă interesează locul I, vreau un business solid”, a declarat Ovidiu Buluc, fondatorul și președintele Farmexim, în cadrul unui interviu acordat revistei Medica Academica. Compania a aplicat o strategie de optimizare a portofoliului de clienți, reducând numărul de farmacii cu care lucrează de la 3500 la 2800 încă din cursul anului trecut. “La 700 de clienți am renunțat, din diferite motive, în 2009. Am anticipat încă de anul trecut că anul 2010 va fi mai greu decât 2009, ceea ce s-a adeverit”, punctează președintele Farmexim. Compania și-a bugetat pentru acest an o cifră de afaceri de 835 – 840 de milioane de lei, şi mizează pe o marjă de profit net de 2 -2,5%.
Principala problemă a momentului pentru piaţa de distribuție e cea a banilor, în condiţiile prelungirii termenelor de plată pentru medicamentele compensate de către Casa Națională de Asigurări de Sănătate către farmacii, din toamna anului trecut. “În ultimele șase luni din 2009 n-am mai primit nici un ban de la Case, distribuitorii au trebuit să plătească furnizorilor și au mărit presiunea pe farmacii. Pe 2010 s-au asigurat bani numai pentru primele șase luni”, spune Ovidiu Buluc.
În aceste condiții dificile, producătorii de medicamente, primii în lanțul de livrare al medicamentelor, dar și ultimii care-și încasează banii, pun o presiune sporită pe distribuitori.
Viorel Vasile, președintele Asociației Distribuitorilor din România (ADIM), spune că se așteaptă la falimente în eșalonul de sus al companiilor din distribuția de medicamente: “În viitoarele trei luni vor fi în faliment sau insolvență între 30-35% din farmacii și o parte din distribuitori, inclusiv unul-doi distribuitori din Top 10. Ne afectează în mod direct falimentul farmaciilor, pentru că sunt bani pierduți, din ce în ce mai mulți. Am constatat în ultimul timp teama producătorilor vizavi de falimentul distribuitorilor, ceea ce generează o stare de tensiune generalizată și de presiune asupra noastră și, plecând de aici, modificarea condițiilor comerciale. Deși declarativ spun că au preluat noile termenele de plată, presiunile pentru plăți sunt permanente. Consider că există o ruptură între atitudinea producătorilor și realitatea care există în piață”.
Deși încearcă să transfere o parte din presiune către farmacii, aceasta se face astfel încât cota de piaţă să fie cât mai puţin afectată. “Transferăm o parte din presiune către farmacii, dar în același timp vrem să și rămânem într-o relație comercială cu farmaciile. Este cea mai gravă criză din sistem de după 1989. Companiile farmaceutice își văd doar interesul propriu, s‑au schimbat mult în relație cu distribuitorii. Anterior ne întâlneam, discutam, făceam strategii, acum nu-i mai interesează decât încasările și plățile. Pe unii nu-i mai interesează nici vânzările”, spune șeful ADIM.
Florin Chirculescu, director operaţional al distribuitorului Farmaceutica Remedia, care deţine şi o reţea de peste 50 de farmacii, spune că piaţa de distribuţie se află la răscruce: “Blocajul financiar este cea mai gravă problemă a momentului, la care se adaugă şi modificările legislative, respectiv introducerea preţului de referinţă pe clasa terapeutică; se adaugă revenirea injectabilelor oncologice în circuit închis. Spre deosebire de anii anteriori – în care exista un partener de discuţii în Ministerul Sănătăţii, odată cu criza economică – şi mai ales criza financiară cronică a sistemului de sănătate, nu mai există dialog sau negociere cu autorităţile”. Portofoliul de clienţi se restrânge de la o lună la alta, multe farmacii intrând în insolvenţă. “Pentru un distribuitor sunt mai importante decât orice altceva asigurarea resursele financiare şi portofoliul de produse. Probabil că vor fi şi distribuitori care vor merge pe zero profit”, punctează oficialul Remedia.
Pentru textul integral vezi editia print Medica Academica