În România, doar 1,5% dintre persoanele seropozitive care ar putea să muncească, sunt angajate efectiv pe piaţa muncii. Pentru marcarea Zilei Mondiale HIV (1 decembrie), Institutul Naţional de Boli Infecţioase “Prof. Dr. Matei Balş”, Fundaţia “Prof. Dr. Matei Balş” şi Centrul Român HIV/SIDA au organizat o licitaţie caritabilă cu obiecte realizate de persoane seropozitive, în ateliere de lucru protejate, în cadrul câtorva fundaţii şi asociaţii din Bucureşti, Iaşi, Galaţi şi Constanţa. Cei prezenți au putut achiziționa tablouri, bijuterii, ţesături, obiecte decorative a căror contravaloare va acoperi costurile de producţie, diferenţa urmând să fie donată către fundaţiile “Health Aid Romania” şi “Bambini in Emergenza”, fundaţii care de mai bine de 20 de ani preiau copii născuţi din mame seropozitive aflate în dificultate şi abandonaţi în spitalele de boli infecţioase.
“În acest fel, ne propunem să încurajăm tinerii seropozitivi să-şi folosească abilităţile de lucru şi să-şi transforme un hobby într-o potenţială sursă de venit”, afirmă Prof. Dr. Adrian Streinu-Cercel, managerul general al Institutului Naţional de Boli Infecțioase “Prof. Dr. Matei Balș”.
Artă stradală pentru informarea despre HIV
Aflaţi la vârsta tentaţiilor, adolescenţii reprezintă o categorie de populaţie cu risc major de infectare cu HIV. Pentru ca ei să fie bine şi corect informaţi cu privire la această afecţiune, Uniunea Națională a Organizațiilor Persoanelor Afectate de HIV/SIDA (UNOPA), în parteneriat cu Institutul Naţional de Boli Infecţioase “Prof. Dr. Matei Balş” şi Fundaţia ”Prof. Dr. Matei Balş” vor derula începând din luna decembrie, timp de un an de zile, “Campania naţională de informare şi educare numită HIV STREET ART”.
Aceasta se adreseazã atât tinerilor expuşi la risc – cei care au contacte sexuale neprotejate, au multipli parteneri sexuali, sunt homosexuali, sunt consumatori de droguri injectabile, şi-au făcut tatuaje sau au avut de curând boli cu transmitere sexuală (BTS), cât şi tuturor celorlalţi tineri care trebuie să ia decizii în cunoştinţă de cauză.
Povestea unei tinere infectate cu HIV este transpusă, cu ajutorul graffiti, pe cinci panouri care ilustrează etape din viața tinerei, de la comportamentul la risc, testare, aflarea diagnosticului, stigmatizarea, autoizolarea şi până la acceptarea bolii şi a tratamentului care o vor duce către o viaţă normală, cu o familie fericită şi copii sănătoşi.
Caravana HIV STREET ART va trece prin cinci mari oraşe din ţară: Bucureşti, Iaşi, Timişoara, Constanţa şi Cluj-Napoca. Prima oprire va fi în Bucureşti, în ziua de 6 decembrie (de Moş Nicolae), în Centrul Vechi. Cele cinci panouri de graffiti vor fi expuse, urmând ca al şaselea panou să fie creat în fiecare dintre oraşele participante.
Caravana va poposi câte cinci zile în fiecare dintre cele cinci oraşe, în zone pietonale cu trafic important, şi va desfăşura, la fata locului, activităţi de informare. Voluntarii UNOPA vor fi prezenţi şi vor oferi detalii despre panourile expuse, relatând povestea tinerei, transmiţând mesajele campaniei şi oferind flyere cu informaţii utile.