Jacques Nathan, Sanofi: Cuvânt cheie – diversificarea. Cu un focus pe OTC-uri.

0

Noul director general al Sanofi România, Jacques Nathan, gestionează nu numai businessul de aici, ci și din alte trei țări – Ungaria, Bulgaria și Moldova.De aici o privire de ansamblu, o viziune regională, o abordare pe termen lung. “Vrem să fim peste tot”, rezumă Jacques Nathan filosofia de diversificare a ofertei companiei, care constă din medicamente originale, generice și consumer health products. În acest an accentul va fi pus pe dezvoltarea a trei piloni principali, diabetul, medicamentele generice și segmentul de OTC-uri (medicamentele fără rețetă), care au resurse pentru a fi principalele motoare de creștere a businessului. Cu o creștere estimată de 15-20% pe OTC-uri în 2012, Sanofi vrea să ajungă, în numai un an, de pe poziția a doua pe care o deține acum, lider de piață pe acest segment.

Jacques Nathan a preluat toamna trecută cârma locală a multinaționalei franceze Sanofi, după ce a condus organizația din Bulgaria. Compania și-a reorganizat businessul pe divizii regionale, formate din state aflate în stadii similare de dezvoltare a pieței farmaceutice, cu scopul de a crea noi sinergii și a întări abordarea strategică. Dacă România și Bulgaria sunt destul de similare în termeni de stadiu și dezvoltare a pieței, Ungaria oferă un tablou mult diferit: piața e mult mai matură, iar consumul de medicamente per capita este de două ori mai mare decât în România sau Bulgaria.

Cu Bulgaria ne asemănăm și în termeni de impredictibilitate, element pe care Jacques Nathan îl consideră ca fiind o caracteristică locală: “Ce e probabil neobișnuit în România este faptul că e foarte dificil de prevăzut ce se va întâmpla în următoarele săptămâni; lucrurile se pot schimba de două ori într-o singură lună. Și Bulgaria stă la fel în termeni de predictibilitate, în Ungaria e mai predictibil”.

Jumătate din cifra de afaceri a Sanofi în România este făcută de medicamentele originale (50%), 33% de medicamentele generice – portofoliul de produse al Zentiva, achiziționată acum câțiva ani, care a preluat anterior producătorul român Sicomed – și diferența este reprezentată de așa-numitele consumer healthcare products (medicamentele fără rețetă, inclusiv suplimentele alimentare).

Obiectivul declarat al lui Jacques Nathan este menținerea poziției de lider în piața farmaceutică locală, printr-o ofertă diversificată, aproape de necesitățile pacienților și ale doctorilor, și adaptată la posibilitățile actuale ale statului român de a finanța sănătatea. În poziția de lider al pieței românești de medicamente Sanofi e umăr la umăr cu gigantul elvețian Roche, cu o ofertă mult mai nișată, în special pe segmentul de oncologie. Dacă pentru acest an compania mizează pe o creștere de 5%, în linie cu piața, pe termen mediu există suficiente argumente care fac din piața locală o piață “strategică”, cu un potențial important. “Pe termen mediu perspectivele de dezvoltare sunt foarte bune, dacă ne uităm la nevoi vedem că sunt uriașe; dacă ne uităm la consumul per capita de medicamente vedem că este foarte redus, deci este o mare nevoie de medicamente mai bune. Cu timpul sistemul de sănătate se va dezvolta pentru a ajunge la nivelul din Europa de vest, și România e a doua cea mai mare țară din Europa de est, după Polonia, cu 21 de milioane de locuitori. Este o țară care se dezvoltă foarte rapid și va găsi o modalitate pentru o mai bună finanțare a sănătății”, spune șeful Sanofi.

Criza e însă aici, la fel ca oriunde în lume, fie în Europa de Vest fie în Japonia, “și va fi aici și în următorii ani; ca o consecință, nu sunt suficienți bani pentru a finanța sănătatea așa cum ar trebui, pentru a veni în întâmpinarea nevoilor populației așa cum ar trebui”. În acest context abordarea Sanofi, cea mai mare companie farmaceutică din Europa și cu o tradiție deja în România, este de a se poziționa ca un partener al autorităților, o abordare de tip win-win, pentru a contribui la a furniza medicamente mai bune, dar printr-un parteneriat cu statul, identificând împreună cele mai bune metode de finanțare pentru sistemul local de sănătate.

“Ca și companie de calibrul Sanofi, trebuie să ne comportăm matur, să luăm în calcul situația economică a țării, pentru a oferi ceea ce oamenii își pot permite. Trebuie să fim mult mai activi și mai proactivi pentru a fi un partener al autorităților din sănătate din România”, spune Jaques Nathan.

Puterea brandurilor locale

După achiziția Zentiva, portofoliul Sanofi s-a îmbogățit cu numeroase branduri generice, o treime din business, în România, fiind reprezentat de generice. “Dar noi nu suntem o companie de generice”, spune șeful Sanofi, care consideră că portofoliul companiei în România este foarte echilibrat, și prin diversificare oferă avantajul minimizării riscurilor. Totuși, deși ca valoare ponderea genericelor e de o treime, volumele vândute sunt foarte mari, iar la aceste volume contribuie branduri tradiționale românești precum Algocalminul și Antinevralgicul. Astfel, una din opt cutii de medicamente vândute în România e produsă de Sanofi.

“Avem cea mai mare fabrică de medicamente și anul acesta aniversăm 50 de ani de prezență Sanofi în România – a fost întâi Sicomed, apoi Zentiva, acum Sanofi, dar această companie se numește acum Sanofi. A fost nr. 1 ca volum, ca vânzări, și am creat în timp o apropiere de pacientul din România”.

Investiții în producție

În 2001 investițiile în unitatea de producție de la București au fost de 4,7 milioane euro, în total valoarea investiţiilor din ultimii doi ani ajungând la peste 7 milioane de euro. Sanofi va continua investițiile, astfel încât în cinci ani 30% din medicamentele produse în România să fie exportate. Acum acest procent este foarte mic. “Dezvoltăm fabrica pentru a contribui mai mult la performanța mondială a Sanofi, nu numai în România; am decis să creștem procentul medicamentelor produse la București, cu scopul precis de a ajunge ca 30% din medicamentele produse aici să fie exportate”, spune Nathan.

Focus pe OTC

Medicamentele fără prescrip­ție vor însemna unul din principalele motoare de creștere a businessului companiei, alături de diabet și medicamentele generice. Este, de altfel, zona cea mai sigură în fața crizei și a dificultăților de finanțare cu care se confruntă autoritățile. “Pe segmentul de OTC-uri suntem nr. 2 și scopul este să fim nr. 1 în acest an. Diferența față de primul loc este destul de mare, dar creștem rapid; vom avea și lansări noi, dar vom investi și în produsele existente. Am lansat o gama nouă de suplimente alimentare, Omnivit, din care o parte sunt produse aici. Creșterea pe segmentul de OTC-uri va fi rapidă, aș spune de 15- 20% în acest an”, spune șeful Sanofi.

Pentru textul integral vezi ediţia print Medica Academica, Februarie 2012.

About Author

Delia Budurca

Comments are closed.