Aproape jumătate dintre europeni (47%) sunt foarte slab informați în legătură cu problemele
de sănătate și terminologia medicală, diferențele între țări fiind destul de mari, arată studii recente, citate de euractiv.com. În timp ce în Olanda nivelul informării cu privire la domeniul sănătății este calificat drept inadecvat (1,6%), în Bulgaria acesta ajunge până la 26,3%.
Unu din zece pacienți ia o doză greșită a medicamentelor prescrise pentru că nu a înțeles informațiile care i-au fost oferite în timpul consultației, ceea ce poate avea consecințe grave asupra sănătății, precum și implicații economice pentru serviciile medicale.
Investiția în educația pentru sănătate a cetățenilor dă rezultate pe termen lung și susține pacienții să participe activ la gestionarea propriei sănătăți, afirmă grupurile de lobby, urmând ca aceasta să devină tot mai importantă având în vedere răspândirea crescândă a bolilor cronice – pacienții vor trebui să își trateze boala acasă în loc să se bazeze pe contactul zilnic cu medicii.
Pe 11 octombrie 2011, Comisia Europeană a adoptat propuneri revizuite asupra informațiilor legate de medicamentele cu prescripție furnizate pacienților de către companiile farmaceutice. Propunerile au drept scop reglementarea furnizării unor date clare și de încredere. În prima parte a acestui an, propunerile vor fi dezbătute încă o dată de către Parlamentul European și Consiliul de Miniștri.
Comisarul pentru Sănătate, John Dalli, a anunțat și faptul că, pe parcursul acestui an, Comisia va lansa online un instrument asemănător Wikpediei, denumit Sănătatea în Europa – Interfață de Informații și Date (Health in Europe: Information and Data Interface – HEIDI).
Site-ul „HEIDI” își propune să găzduiască informații și date cuprinzătoare despre sănătate, actualizate de către specialiști, cercetători, reprezentanți ai societății civile și autorități naționale. Această măsură a dat naștere deja la controverse având în vedere că permite pentru prima dată companiilor farmaceutice să ofere informații direct către consumatori, reprezentând o posibilitate de a face reclamă medicamentelor cu prescripție.
Susținătorii proiectului sunt de părere că informații de calitate în toate limbile UE ar trebui să existe online, astfel încât consumatorii să nu fie induși în eroare de alte informații neverificate postate pe Internet. Dacă se va continua demersul de a introduce mai multe informații online, eforturile susținute de îmbunătățire a înțelegerii domeniului sănătății de către cetățeni vor deveni esențiale, au menționat grupurile de lobby din domeniul sănătății.