Vânzările de medicamente scumpe au generat avansul pieței farmaceutice locale în primul trimestru al anului de 17,6% la 2,34 miliarde lei, conform datelor companiei de cercetări și studii de piață Cegedim, în condițiile în care volumul de medicamente vândut s‑a menținut relativ constant. În euro, avansul pieței s-a cifrat la 22%, respectiv, la 569 milioane de euro. “Lunile ianuarie şi februarie nu au avut rezultate spectaculoase, însă în martie a existat o tendinţă de stocare atât la nivelul lanţului de distribuţie, cât şi la nivelul consumatorilor, pe fondul creşterilor de preţuri anunţate pentru 1 aprilie, odată cu actualizarea costurilor medicamentelor în funcție de cursul de schimb”, a explicat directorul general al Cegedim, Petru Crăciun.
Segmentul de spital a înregistrat o scădere de volum de 10,1%, regăsită în creșterea segmentului de medicamente cu prescripție vândute prin farmacii, care a crescut cu 6,2%.
În valoare, vânzările de medicamente prin farmacii s-au cifrat la 2,08 miliarde lei (507,1 mil. euro), în creştere cu 20,2% în lei, iar prin spitale, la 255 milioane lei (62 milioane euro), cu un avans de 0,2% în lei. Creșterile sunt raportate la primul trimestru al anului trecut. Pe segmentul vânzărilor prin farmacii au raportat creșteri atât vânzările de Rx-uri, cu 23,6% în lei, ajungând la 1,7 miliarde lei, cât și cele de OTC‑uri, în creștere cu 5,7% la 350,1 milioane lei.
Creșterea anualizată a pieței farma – în perioada aprilie 2009 – martie 2010 – s-a cifrat la 12,3% în lei și 2,2% în euro, valoarea absolută fiind de 8,45 miliarde lei (2,01 miliarde de euro). În acest interval volumul de medicamente vândute s-a diminuat cu 7,5%.
Pe arii terapeutice, medicamentele cardiovasculare – cel mai consistent segment al pieței – au înregistrat la nivelul ultimelor 12 luni o creștere de 5,8%, atingând 1,57 miliarde lei, în timp ce produsele oncologice și imunomodulatoare își continuă ascensiunea mult peste media pieței, crescând cu 54,2%, la 1,32 miliarde lei. Cele mai importante scăderi sunt la anti-infecţioase (-20,7%), sistem nervos (-13,2%) şi sistem respirator (-7,1%).
Clasamentul companiilor nu a suferit modificări majore în primul trimestru, lider de piaţă fiind Sanofi Aventis cu vânzări de 220,6 milioane lei şi o cotă de 9,7%, cifre care integrează și vânzările Zentiva, preluată anul trecut. Pe locul secund s-a plasat producătorul elveţian Roche, cu 206,6 milioane lei şi o cotă de 9,1%, urmat de Pfizer (inclusiv Wyeth) – 159 milioane lei şi 6,7%, GlaxoSmithKline – 143,4 milioane lei şi 6,2% şi Novartis – 140,9 milioane lei şi 6%. Top 10 mai include, în ordine, Servier, Merck (inclusiv Schering Plough), Daiichi Sanchyo (inclusiv Terapia-Ranbaxy), Astrazeneca şi Abbott (inclusiv Solvay).
Cegedim estimează pentru acest an o creştere a pieţei, exprimată în monedă europeană, de 2,5%, iar în volum, un declin de 5,6%, pe fondul crizei de lichidități. (Delia Budurcă) <<<