Piața farmaceutică a crescut în 2011 cu 12,4%

0

Piața farmaceutică a înregistrat în anul 2011 o creștere de 12,4% comparativ cu anul anterior, valoarea medicamentelor eliberate anul trecut în România fiind de 10,82 miliarde lei conform datelor publicate de compania de cercetare și studii de piață Cegedim România. Datele anunțate sunt la preț de distribuție, respectiv prețul cu care medicamentele intră în farmacii.

Piața farmaceutică a crescut atât în valoare, cât și în volum (număr de unități vândute) cu 6,6%, și ca număr de zile de tratament – cu 10,1%.

Creșterea cea mai accentuată a fost înregistrată pe segmentul de spital, cu 39,9%, la 1,42 miliarde lei, consecutiv deciziei autorităților de a transfera distribuția medicamentelor oncologice injectabile din farmaciile cu circuit deschis în farmaciile de spital. Segmentul de spital derulează 13,1% din valoarea consumului de medicamente total, în timp ce în retail (farmacii) se comercializează diferența de 86,9%.

Segmentul de OTC-uri (medicamente fără prescripție) a crescut cu 15,2%, la 1,49 miliarde lei, iar segmentul de Rx (medicamente cu prescripție) a crescut cu 8,1%, la 7,90 miliarde lei.

Pe grupe terapeutice cele mai mari creșteri au înregistrat la nivelul anului 2011 medicamentele pentru sistemul respirator (+22,2%), sistem nervos (+17,1%) și sistem digestiv și metabolism (+16,7%).

La nivelul ultimelor 12 luni (ianuarie–decembrie 2011) valoarea totală a pieţei a fost de 10,8 miliarde lei, în creştere cu 12,4% faţă de perioada corespunzătoare (ianuarie–decembrie 2010), creșterea numărului de zile de tratament fiind de 10,1%, iar cea a volumului de 6,6%.

Pe segmente, ratele de creştere în lei au fost de 8,1% pentru Rx în farmacii, inferioară creșterii de 15,2% pentru OTC. Creșterea pentru spitale a fost de 39,9%, primul factor care a contribuit la această creștere fiind decizia de a muta unele produse din programele naționale de sănătate din farmacii în spital.

Pe primul loc în topul producătorilor se află Sanofi (care include vânzările Zentiva și Sanofi-Pasteur) cu o cotă de piață de 8,1% și vânzări de 873,8 milioane lei, urmată îndeaproape de Hoffmann la Roche, cu o cotă de piață de 8% și vânzări de 863,5 milioane lei. Pe locul trei se află Novartis, cu o cotă de piață de 6,8% și vânzări de 732,8 milioane lei. Topul primelor zece companii din piața farmaceutică locală este completat de Pfizer (cotă de piață de 6%), GlaxoSmithKline (6%), Servier (5%), Merck & Co (4,8%), AstraZeneca (4,2%), Daiichi-Sankyo (3,8%) şi Abbott (3,2%).

La evoluția ascendentă a pieței farma în 2011 a contribuit semnificativ avansul de 29,6% înregistrat în ultimul trimestru al anului, segmentul medicamentelor pe bază de prescripție, cel mai amplu al pieței, crescând cu 22,9%. Fenomenul este explicat de directorul Cegedim, Petru Crăciun, prin exporturile paralele, care au la bază faptul că România are cele mai mici prețuri la medicamente din Europa. Exportul paralel de medicamente este legal și presupune re-exportul medicamentelor dintr-un stat în statele în care prețurile sunt mai mici într-unul în care prețurile sunt superioare. “Creșterea pe trimestrul 4/2011 se explică atât prin valoarea scăzută a trimestrului 4 din 2010, cât și prin intensificarea afecțiunilor sezoniere și dezvoltarea fenomenului de export paralel, din ce în ce mai sofisticat, inclusiv la nivelul farmaciilor. Pentru 2012 am luat măsurile necesare pentru a menține relevanța studiului la nivelul consumului pacienților din România”, a declarat Petru Crăciun, director general al Cegedim Romania.

About Author

Delia Budurca

Comments are closed.