Un proiect de înființare a Agenției Naționale pentru Evaluarea Tehnologiilor Medicale (HTA – Health Tehnology Assesment) a fost finalizat în urmă cu câteva săptămâni de un grup de lucru din cadrul Ministerului Sănătății și trimis spre consultare altor factori decizionali din sistem, a afirmat prof. dr. Adrian Streinu-Cercel, Secretar de Stat în Ministerul Sănătății, în deschiderea Conferinței Chronic Disease and Health Management – Investiție în calitatea sănătății (ediția a treia), organizată de Tarus Media. Agenţia ar urma să evalueze din perspectiva cost-eficienţei tehnologiile medicale – medicamente, dispozitive, tehnici chirurgicale, sisteme de îngrijire – pentru a fundamenta deciziile autorităţilor de a deconta sau implementa un anumit tratament.
„Pe parcursul lunilor octombrie și noiembrie se vor consolida răspunsurile entităților implicate în această decizie, iar dacă rezultatul este pozitiv, crearea Agenției ar putea începe de la începutul anului 2012 și constituirea ei ar putea dura între 18 și 24 de luni”, a declarat prof. dr. Adrian Streinu-Cercel.
Agenția Națională pentru Evaluarea Tehnologiilor Medicale ar trebui să fie o instituție independentă, la început cu rol consultativ, urmând ca apoi să aibă și rol decizional, a menționat Streinu-Cercel. Costurile de implementare a Agenției și numărul de angajați sunt dificil de estimat, în prezent, având în vedere că vor depinde de tipul de rapoarte care ar putea fi elaborate de instituție – pentru medicamente, dispozitive medicale, etc.
Krzysztof Landa, președinte Watch Healthcare Foundation, General Partner HTA Audit, Polonia a vorbit despre evoluția implementării HTA în Polonia, care a început din 1996 cu pregătirea personalului. „Riscul autorităților din domeniul medical de a lua decizii greșite, în lipsa posibilității de a evalua obiectiv tehnologiile și politicile medicale, este foarte mare, pentru că nu există perspectivă asupra valorilor reale și a necesităților reale”, a explicat Krzysztof Landa. Agenția HTA care funcționează în Polonia – AHTAPOL, înfiinţată în 2005, are costuri anuale de aproximativ 2,5 milioane de euro şi circa 25 de angajați.
Francoise Cluzeau, senior adviser NICE International, a prezent activitatea instituției și un exemplu practic de evaluare a cost-eficienței tratamentelor cu mai multe tipuri de insulină în diabetul de tip 2. NICE a fost creată în Marea Britanie pentru a furniza ghiduri naționale pentru îngrijirea medicală, analize cost-eficiență pentru implementarea/decontarea diferitelor tratamente sau tehnologii în domeniul sănătății. Evaluarea tehnologiilor medicale se face din perspectiva creșterii calității vieții (QALY – quality-adjusted life year). “Există medicamente cu costuri foarte mari, dar cu o foarte mică creștere a calității vieții – este cazul multor medicamente din domeniul oncologic. Tot ce are costuri de peste 20.000 – 30.000 de lire sterline / QALY nu este considerat cost-eficient și nu îl recomandăm”, a spus Cluzeau. Activitatea instituției, care este finanțată preponderent de stat, este transparentă, toate recomandările fiind făcute publice. Aceastea stau la baza deciziilor NHS de a deconta o tehnologie medicală sau nu. Experiența NICE este importantă în condițiile în care autoritățile române ar putea lua decizia de a înființa o Agenție pentru Evaluarea Tehnologiilor Medicale.