Școala medicală clujeană – tradiție și modernitate

0

La început de mandat, am vrut să aflăm care sunt gândurile și obiectivele noului rector al UMF „Iuliu Hațieganu” din Cluj-Napoca, conf. dr. Alexandru Irimie.

De ce credeți ca ați fost ales rector la UMF, ce se așteaptă de la dvs?
Reputația unei instituții ca și cea a unui om se câștigă în ani grei de muncă, împliniri și realizări, uneori și eșecuri, la fel cum se poate pierde în câteva clipe. Multa vreme nu mi-am pus problema de a mă înscrie între cei care candidau. A fost o decizie luată greu, aproape în ultimul moment, dar pe care am gândit-o și regândit-o de nenumărate ori, în care am cântărit, în cele mai mici amănunte, cât de mult aș putea să fac într-o asemenea poziție. În momentul în care am luat decizia de a candida, m-am uitat foarte atent la istoria Universității și am deschis unul din documentele valoroase păstrate în biblioteca noastră: ANUARUL UNIVERSITĂȚII REGELE FERDINAND I DIN CLUJ – ANUL ȘCOLAR 1927/28. Plecând de la această puternică istorie a Școlii Medicale Clujene, am dorit să particip prin experiența câștigată la conducerea Institutului Oncologic „Prof. Dr. Ion Chiricuță” la creșterea reputației câștigate în decenii de UMF „Iuliu Hațieganu”.
Vremurile sunt altele, medicii și profesorii s-au format după cerințele lumii moderne, a informației și a supraspecializării, dar scara de valori, calitatea caracterului vreau să cred că a rămas aceeași. Cred că acesta a fost unul din criteriile pentru care am primit votul corpului academic în decembrie 2011. Sunt extrem de conștient că este O MARE RESPONSABILITATE. Când ai primit peste 400 de voturi poți avea certitudinea că ai fost ales cu speranța oamenilor că le poți aduce mai mult bine, prestigiu și un statut mai prosper.
A fi Rectorul Universității în aceste timpuri, complexe și în plină transformare, în care mii de medici români pleacă în alte țări, în care bugetul pentru studenți nu este întotdeauna suficient, fondurile și competițiile pentru cercetare sunt mai limitate, competiția pentru excelență devine acerbă, iar percepția noastră relativ la binele pentru comunitate este rezervată, să nu spun inexistentă, nu este ușor de realizat. Pentru că nu este suficient să porți titlul de RECTOR, trebuie să îl și onorezi.

Care sunt obiectivele pe care vi le-ați propus?
Am pornit de la un plan managerial pe care l-am gândit în echipă, structurat pe nevoile imediate, pe termen scurt și mediu până la cele pe termen lung, în contextul european în care Universitățile vor fi clasificate și catalogate prin prisma realizărilor și a excelenței în toate domeniile: cercetare, educație, facilități pentru învățare, infrastructură, calitatea vieții studentului, vizibilitate și cooperare internațională.
Universitatea este clasificată în rândul celor 12 universități de categoria A din România conform evaluării instituționale din anul 2011. E un loc de cinste, dar să nu uităm că abia s-a deschis competiția și concurența pentru un loc mai bun.
Celelalte universități nu vor bate pasul pe loc. Resursa umană atât de importantă va fi tot mai puțină, dacă nu vom crea premisele atragerii de fonduri și de realizare a unui mediu constructiv și a unei cariere performante și de viitor. Emblema unei Universități, brandul, cum spunem azi, sunt Oamenii.
Am stabilit câteva obiective prioritare: realizarea unui mediu academic unic, atotcuprinzător; îmi doresc foarte mult să aducem oamenii împreună, să accentuăm schimbul de idei, de valori, să creăm o comunitate bazată pe mai multă comunicare, pe mai multă cunoaștere și, în mod cert, înțelegere. Vremurile sunt schimbătoare, dar unitatea umană poate învinge multe neajunsuri.
Un alt obiectiv este cel al revitalizării misiunii educaționale a școlii medicale clujene – este rolul nostru de dascăli, de formatori, sau de părinți, aș spune. Cel puțin eu așa am perceput fiecare generație de absolvenți. Să nu uităm însă să fim pragmatici. Azi o universitate există și prin vizibilitatea internațională sau, mai simplu, prin lista de publicații internațională. Cercetarea avansată, profesionistă, gândită ca un tot unitar, ce servește intereselor comunității academice trebuie să facă parte din emblema universității. Eu am experiență cu ceea ce s-a realizat în cercetare în Institutul Oncologic. De aceea, știu că acest domeniu este fertil, poate aduce și specialiști în științe biomedicale și medicină translațională, se poate susține singur, poate crea locuri pentru tinerii absolvenți. Platforma de cercetare pe care am realizat-o în institut este azi cunoscută și recunoscută în țară și dincolo de granițele ei. Și acesta e doar începutul.
E foarte important să vezi în fiecare om potențialul pe care îl are, să înveți să îl cunoști și să îi dai ocazia să arate ce poate face. Așa am procedat mereu și nu am avut niciodată dezamăgiri consistente. Preiau o Universitate pe care o cunosc de 30 de ani: aici am fost student, am avut șansa să studiez cu nume de marcă ale medicinei românești, aici m-am format mai întâi ca medic, ca lider, ca om care își respectă promisiunile. Asta voi încerca prin toată puterea mea să fac în anii ce urmează; să fac din Universitate un lider de opinie în performanță și excelență.

About Author

Delia Budurca

Comments are closed.