De câteva luni în România, americanul Steven Warner, noul CEO al sucursalei locale a Merck Sharp & Dohme (MSD), care vine din Coreea de Sud, încearcă să se obişnuiască cu ritmul rapid al schimbărilor din piaţa farmaceutică locală şi să facă planuri de business care să ţină cont de toate variabilele, între care şi de plata medicamentelor la un an de la livrare. Obiectivul declarat? Compania să ajungă, în România, în fruntea topului producătorilor de medicamente. >>>
Ce ştiaţi despre România înainte de a veni aici ?
Nu prea multe, de fapt, dar m-am documentat serios când am aplicat pentru această poziţie. Dacă e să vorbesc numai despre MSD România, atunci pot spune că această filială se bucură de o foarte bună reputaţie în cadrul Merck, atât pentru bunele rezultate în business, cât şi pentru calitatea oamenilor care lucrează pentru companie.
Cum aţi găsit piaţa farmaceutică din România ?
În scurta perioadă de când sunt aici am senzaţia că mediul se schimbă foarte rapid şi că, într-o anumită măsură, este dificil să stabileşti cu acurateţe obiective de business pe termen lung. Una din caracteristicile pieţei locale este legată de termenele foarte lungi de plată pentru farmacii, situaţie care nu mai este întâlnită nicăieri în Europa.
Care consideraţi că sunt cele mai importante provocări pe piaţa farmaceutică locală? Dar oportunităţile ?
Aş începe cu oportunităţile, pentru că vreau să vedem perspectiva pozitivă: vorbim de o ţară în care cheltuielile cu sănătatea sunt în urma celor mai multe dintre statele membre UE. Este o situaţie care va trebui să fie corectată în viitor, şi nu mă refer aici exclusiv la cheltuielile cu sănătatea ale sistemului public. Trebuie să facem loc şi creşterii pieţei asigurărilor private de sănătate, care va îmbunătăţi competiţia cu sistemul de stat, şi care, în final, va avea ca rezultat o mai bună calitate şi servicii mai bune pentru pacienţii români. În timp, sunt convins că aşa se va întâmpla. Cât timp va lua? Asta nu pot spune.
De asemenea, sunt multe provocări în faţa noastră. Am menţionat deja termenele de plată care au un impact mare asupra businessului. Primim acum plata pentru medicamente pe care le-am vândut cu mai mult de un an în urmă. De asemenea, o altă provocare este reprezentată de actualizarea listei de medicamente compensate, dat fiind că ultima actualizare a avut loc în 2008. Este o perioadă de timp provocatoare pentru orice companie care are produse noi care nu sunt compensate, în timp ce timpul în care ele sunt protejate de patent se scurge. Mai important, cred că pacienţii din România trebuie să aibă aceleaşi drepturi la cel mai bun tratament disponibil ca şi cei din alte state. Noi, ca şi companii farmaceutice, sau cel puţin compania în care lucrez, ne dorim să lucrăm în parteneriat cu autorităţile publice pe un model de compensare care ar putea asigura un acces mai facil al pacienţilor la tratamentele de ultimă generaţie. Deoarece ne simţim responsabili în faţa pacienţilor, suntem dispuşi să fim flexibili în cadrul discuţiilor cu autorităţile, în beneficial final al pacienţilor.
În opinia dvs., care sunt cele mai surprinzătoare aspecte în piaţa farmaceutică locală ?
Sunt aici numai de puţin timp, încă învăţ subtilităţile pieţei. Multitudinea de schimbări de reglementare reprezintă o preocupare pentru piaţa însăşi.
MSD a crescut permanent în ultimii ani şi ocupă acum locul 7 în topul companiilor farmaceutice în piaţa locală, conform statisticilor Cegedim. De unde a venit această creştere? Există încă potenţial pentru a fi exploatat în viitor? Poate până la locul 2, poziţie pe care compania o ocupă la nivel global ?
Cea mai mare contribuţie la această creştere a avut-o fuziunea cu Schering Plough, care a avut un impact considerabil atât la nivel global, cât şi pe piaţa locală. Considerăm că Merck este cea mai bună companie farmaceutică la nivel mondial şi vrem să ne bucurăm de aceeaşi reputaţie şi pe piaţa locală.
Există investiţii ale MSD în domeniul studiilor clinice în România? Dacă da, care este dimensiunea acestora ?
Avem peste zece studii clinice derulate anul trecut care au inclus aproximativ 200 de pacienţi. Pentru acest an, în afara studiilor clinice pe care le desfăşurăm, oferim unul din cele mai noi produse, Boceprevir, pentru tratamentul a 200 de pacienţi români care suferă de hepatită C şi care au nevoie disperată de tratament.
Care sunt obictivele MSD în România pentru acest an? Dar pe termen mediu ?
Obiectivul nostru este să fim cea mai bună companie farmaceutică din România.
Pentru textul integral vezi editia print Medica Academica, luna Iulie – August 2011.