Aproximativ 47% dintre români cred că alimentaţia sănătoasă reprezintă cel mai important obicei pentru a avea o stare bună de sănătate, însă nu sunt de părere că o greutate adecvată și practicarea unui sport au un impact major asupra stării de sănătate, arată un studiu realizat de compania Herbalife, aflat în cel de-al treilea an consecutiv de derulare. Pe de altă parte, românii consideră că printre principalii factori care le afectează starea generală de sănătate se numără fumatul, stresul şi lipsa timpului, precum şi grăsimile din alimentaţie, creşterea în greutate şi sedentarismul.
În 2013, comparativ cu anii precedenţi, a crescut semnificativ numărul celor care nu sunt satisfăcuți de greutatea lor corporală şi o consideră prea mare. Mai mult decât atât, an de an creşte numărul celor consideră că ar trebui să țină un regim pentru scăderea în greutate, însă amână data începerii acestuia, de la 41% în 2011 la 45% în 2012, ajungând la 48% în 2013. 23% dintre cei care sunt mulţumiţi de greutatea lor declară că au adoptat un stil de viaţă echilibrat şi sănătos.
“Un stil de viaţă echilibrat înseamnă 80% nutriţie sănătoasă şi 20% mişcare. Ne bucură să vedem că unele aspecte din stilul de viaţă se îmbunătăţesc şi că românii sunt mai informaţi şi conştienți de importanţa prevenţiei, dar în continuare observăm multe discrepanţe între percepţii, atitudini şi realitate”, afirmă Liviu Irimia, director de marketing şi vânzări Herbalife România.
Renunțarea la masa de seară, cel mai frecvent obicei în cadrul unei diete
Doar 1% dintre respondenţi consideră că o dietă echilibrată se traduce prin mese echilibrate, fără excese culinare şi o bună proporţie a nutrienţilor, în timp ce 78% consideră că un stil de viaţă sănătos şi o dietă echilibrată se obţine prin adoptarea unui program de mese regulat şi limitarea consumului de sare, zahăr şi grăsimi. Cele mai frecvente obiceiuri de alimentaţie în timpul unui regim pentru scăderea în greutate sunt: renunţarea la masa de seară (58%), mese mai mici şi mai dese (44%) şi renunţarea la gustări (35%), cred românii care încep cele mai multe diete primăvara şi toamna, în strânsă legătură cu vacanţa de vară şi perioada sărbătorilor. Principala sursă de informaţii legate de diete continuă să fie internetul, urmată de medicul nutriţionist şi cărţile de specialitate, pe locul trei.
Mai puțini sedentari
Deși jumătate dintre respondenți declară că nu fac sport deloc la ora actuală sau nu fac mișcare în mod susținut, numărul celor sedendari a scăzut cu 5% faţă de anul trecut. Mai mult, în 2013 numărul celor care practică sport de 2-3 ori pe săptămână a crescut faţă de 2012 cu 3%.
Mai mult de jumătate dintre cei chestionați (53%) consideră că sunt mult prea ocupaţi pentru a ajunge la sală sau pentru a alerga în parc, iar 11% consideră că sportul implică prea multe cheltuieli, pe care nu şi le permit. Motivația pentru a face sport se leagă în primul rând de posibilitatea de a arăta mai bine (au spus 48% dintre participanții la studiu), dar și de nevoia de a avea o activitate în afara serviciului (21%). Numărul celor care practică sport pentru că le oferă ocazia de a întâlni oameni noi, de a socializa a scăzut cu 5% față de anul trecut (19% în 2012 vs. 14% în 2013).
Ca şi în anii precedenţi, în 2013, majoritatea respondenţilor (95%) descriu starea lor de sănătate ca fiind bună, foarte bună sau excelentă. În ciuda acestei convingeri, mulţi români recunosc că este loc să-și îmbunătățească sănătatea: mai bine de jumătate dintre respondenți (58%) suferă la ora actuală de una sau mai multe boli. 19% declară că au hiperaciditate gastrică, 16% suferă de carenţe de vitamine și minerale, anemie, 14% suferă de obezitate, iar 13% au un nivel crescut al colesterolului.
Derulat la nivel naţional în ianuarie 2014 şi implementat de compania de cercetare de piață GfK România, studiul “Atitudini și comportamente în stilul de viață al românilor” își propune să identifice atitudinile și obiceiurile reale ale românilor cu privire la nutriţie, activitate fizică, sănătate și un stil de viață echilibrat. Cercetarea a fost realizată pe un eșantion reprezentativ la nivel urban și național, alcătuit din 800 de respondenți, bărbați și femei cu vârste curprinse între 24-50 de ani. Herbalife desfăşoară acest studiu din 2011.