Comunicarea reală între toţi actorii domeniului sanitar, fie ei medici, pacienţi sau oficiali, ar putea fi un punct de pornire către un sistem sănătos. În societatea în care trăim, caracterizată de multe ori de agresivitate, egoism sau non-valoare, un model de comunicare a devenit din ce în ce mai rar. În România, medicul nu mai are disponibilitatea de a comunica corect și eficient nici cu pacientul, nici cu propriul său coleg, nici cu managerul sau subalternii. Volumul de muncă imens, rulajul mare de pacienţi şi presiunea problemelor financiare din sănătate îi sufocă practic pe doctori, reducând mult șansele unei adresări eficiente.
Aşa apar tensiuni de tot felul exprimate prin comunicare non-verbală, cu diverse grade de intensitate. Experţii străini au înţeles mai repede ce minuni poate oferi tehnica comunicării în context profesional, încercând să dezvolte această capacitate la tineri, încă de pe băncile facultăţilor. Tehnicile de vârf cum sunt robotica medicală sau telemedicina permit posibilitatea dezvoltării capacităţii de lucru în echipă a doctorilor, a luării unor decizii etice și prompte, spre binele pacienţilor, dar şi a propriilor cariere. Astfel, progresul tehnologic pe care l-a cunoscut medicina în ultimele decenii, îmbinat cu puterea cuvântului, poate reaşeza relațiile medic-medic sau medic-pacient pe baze sănătoase, spre binele tuturor. Chiar dacă și contextul social- -economic, în care se desfăşoară actul medical în România, nu permite întotdeauna dezvoltarea acestor tipuri de interacţiuni, totuşi eforturi se fac.
Tot mai multe clinici găzduiesc cursuri speciale de comunicare sanitară, la care sunt invitaţi lectori străini, cu experienţă în domeniu, iar interesul medicilor este crescut. Informaţiile pe care le oferă aceste cursuri, cum este, de exemplu, cel legat de transplantul de organe, desfăşurat de curând la Târgu-Mureş sau etica comunicării diagnosticelor grave, deschid noi percepţii în înţelegerea bolnavului din perspectivă holistică şi în oportunităţilor de strategie terapeutică. Astfel, noutăţile medicale, investigaţiile de vârf, rezultatele activităţii ştiinţifice ar fi mult mai bine valorificate printr-o comunicare simplă şi directă între toţi beneficiarii.
IOANA GEORGESCU
redactor șef
ioana.georgescu@tarus.eu