Pentru prima dată în istoria biofarma, o companie a depășit pragul de 100 de miliarde de dolari în venituri anuale, notează Fierce Pharma. Aceasta este Pfizer, propulsată de produsele sale asociate pandemiei de Covid-19. Vaccinul său, Comirnaty, dezvoltat în parteneriat cu compania BioNTech, a avut încasări de 37,8 miliarde de dolari, iar antiviralul oral Paxlovid a ajuns la 18,9 miliarde de dolari.
Dacă extragem tratamentele împotriva Covid din activitatea Pfizer, veniturile sale ar fi fost 43 de miliarde de dolari, în linie cu vânzările pe care compania le înregistra înainte de pandemie. Vânzările sale au crescut de la 40,8 miliarde de dolari în 2018 la 41,6 miliarde de dolari în 2020.
Cu această evoluție fulminantă, Pfizer a depășit Johnson & Johnson (J&J) care, până atunci, fusese compania cu cele mai mari venituri din industrie. J&J a ocupat această poziție timp de zece ani și se situa în apropierea pragului de 100 de miliarde de dolari. Vânzările pentru 2021 și 2022 au fost 93,8 miliarde de dolari și, respectiv, 94,9 miliarde.
Totuși, se estimează că va mai trece timp până când o companie va mai atinge venituri de 100 de miliarde de dolari. Având în vedere că se așteaptă ca vânzările de produse asociate Covid să scadă puternic, Pfizer se așteaptă la venituri între 67 și 71 miliarde de dolari anul acesta.
Pfizer a avut o creștere de venituri de 23% în 2021, al doilea cel mai mare salt dintre companiile aflate în top 20 generatoare de venit. Cea mai mare creștere a avut-o Novo Nordisk, de 26%, mai ales datorită cererii pentru produsele sale asociate gestionării diabetului și obezității – Ozempic și Wegovy. Alte creșteri importante au mai înregistrat și Merck – cu 22%, precum și AstraZeneca – 18%.
Merck a profitat de vânzările medicamentului pentru cancer Keytruda – de 20,9 miliarde de dolari și de ale antiviralului oral Lagevrio care a înregistrat vânzări de 5,7 miliarde de dolari. Astra Zeneca își datorează creșterea în mare parte succesului pe termen scurt a medicamentului anti-Covid Evusheld, la care s-au adăugat vânzările pentru Calquence, Farxiga and Ultomiris, notează Fierce Pharma.
În spatele Merck care a ocupat poziția a patra în clasamentul veniturilor, s-a situat AbbVie, pe locul cinci, propulsat de megablockbuster-ul Humira care a generat vânzări de 21,2 miliarde de dolari. Acestea au reprezentat 35,6% din veniturile AbbVie, comparativ cu 35,2% cât au reprezentat vânzările Keytruda ca proporție în veniturile Merck.
Puținele companii care s-au confruntat cu un declin au fost GSK (11%) și BioNTech (9%). Declinul GSK poate fi explicat ca urmare a separării sale față de Haleon, unitatea sa de consumer health (care a avut venituri de 10,9 miliarde de lire sterline – 13,4 miliarde de dolari). Dacă se face abstracție de Haleon, se observă că GSK a avut o creștere acceptabilă a veniturilor, menționează Fierce Pharma. Scăderea înregistrată de BioNTech este cauzată de reducerea vânzărilor vaccinului său anti-Covid, Comirnaty.
Mici scăderi de venituri au fost înregistrate de Novartis (2%), Bristol Myers Squibb (0.5%) și Gilead Sciences (0.1%). Compania Viatris nu a mai ajuns anul acesta în top 20, având o scădere de venituri de 9% în 2022 care continuă trendul descendent început în 2020. Pe de altă parte, a intrat în top Merck KgaA, ca urmare a creșterii de 13% a vânzărilor sale.