VERTIJUL: Campanie de conștientizare prin povești

0

Vertijul este o afecțiune prea puțin diagnosticată la noi și cu un puternic impact emoțional asupra pacienților, care trăiesc un sentiment de insecuritate și chiar de panică, ajungând până la a nu mai avea curajul să iasă din casă. Vertijul este un simptom frecvent, fiind raportat de aproximativ 5% dintre serviciile intraspitaliceşti de medicină generală şi de aproximativ 15-20% dintre pacienţii examinaţi de otorinolaringologi.1

Din cauza incidenţei mari, în special în rândul vârstnicilor, vertijul este unul dintre cele mai frecvente motive pentru care pacienţii solicită o consultaţie şi tratament.2–3

Compania Abbott a inițiat recent o campanie publică de conștientizare asupra vertijului, arătând că drumul la medic este primul și principalul pas pentru soluționarea acestei probleme.

Liliana Popescu, o tânără farmacistă, povestește cât de puternic a fost impactul emoțional al primul episod de vertij, atunci când a simțit cum totul se învârtea în jurul său, dar mai ales sentimentul de insecuritate și frica de a ieși din casă care au apărut ulterior.

Specialiștii au identificat patru tipuri de pacienți cu vertij, în funcție de poziția pe care aceștia o adoptă față de boală. Pentru o mai bună înțelegere a fiecărei abordări, fiecărui tip de pacient i s-a asociat o așa-zisă poveste, însă acestea sunt superpozabile realității.

Astfel, specialiștii au definit: pacientul care își controlează boala (33% dintre pacienți), pacientul stresat (30%), care reacționează emoțional, pacientul cu picioarele pe pământ (20%) și optimistul (17%). Din această ultimă categorie fac parte cei care nu dau importanță afecțiunii, punându-se de fapt într-un mare pericol pentru că un episod de vertij poate surveni oricând.

În broșura care se va găsi gratuit în cabinetele medicilor de familie, oreliștilor și neurologilor, pacienții se pot identifica cu personajele principale din „Poveștile verti­jului” – fie cu doamna care se odihnea mereu după ce cobora cu liftul, fie cu Mircea, bărbatul cu capul în nori, dar cu picioarele pe pământ, care se compara cu copacii din parcul unde își plimba câinele, fie cu optimista mătușă Floarea, care nu se sfia să se urce în copac deși suferea de vertij, fie cu Andrei, ziaristul din turnul de sticlă și oțel care a găsit drumul spre doctor, dar și pe cel către o viață împlinită, deși suferea de vertij. Poveștile au toate un final fericit, pentru că medicul găsește rapid diagnosticul corect și tratamentul adecvat, iar eroii de poveste se bucură în continuare de viețile lor.

Compania Abbott a inițiat și alte campanii pentru pacienți precum Stent for Life, Acționează acum – salvează o viață!, precum și un parteneriat cu Societatea Română de Cardiologie pentru depistarea riscului cardiometabolic.

Compania împlinește în acest an 125 de ani de la fondarea sa, în 1888, de către medicul american Dr. Wallace Abbott, care deținea și o farmacie în nordul orașului Chicago. Prin divizia de medicamente mature, Abbott are produse în domeniile: cardiologie și tulburări metabolice, ORL, neurologie, gastroenterologie, ginecologie și asistență medicală primară. Compania are 70.000 de angajați în 150 de țări și a avut vânzări de 22 de miliarde de dolari în 2012. n

VERTIJUL este unul dintre cele mai frecvente simptome care determină o persoană să se adreseze medicului. Cel mai adesea, vertijul este determinat de o afecţiune a urechii interne. Vertijul se însoţeşte adesea de fenomene neurovegetative severe – greaţă, vărsături, transpiraţii, paloare.

About Author

Delia Budurca

Comments are closed.