Compania farmaceutică Merck Sharp & Dohme România, în parteneriat cu Institutul Național pentru Sănătate Publică, au lansat campania „Protejează-i aripile!” care își propune îmbunătăţirea nivelului de informare cu privire la cancerul de col uterin şi creşterea gradului de conştientizare privind importanţa vitală a prevenţiei în lupta cu această boală. Campania se va desfășura pe parcursul unui an de zile și va facilita accesul unui număr cât mai mare de femei la testarea gratuită Babeş-Papanicolau, în cadrul Programului Naţional pentru depistarea activă precoce iniţiat de Ministerul Sănătăţii.
De asemenea, campania va cuprinde și o serie de evenimente și de mese rotunde alături de jurnaliști, personalități publice, cât și de factori de decizie din sistemul sanitar național și local menite să atragă atenția unui public cât mai larg cu privire la importanța prevenției cancerului de col uterin.
„În calitate de coordonatori ai programului naţional de screening pentru cancerul de col uterin, considerăm că o astfel de campanie este esenţială pentru reuşita oricărui program care vizează un segment de populaţie extins, aproximativ 6 milioane de femei cu vârste cuprinse între 25-64 de ani. De la lansarea programului naţional, aproximativ 700,000 de femei au beneficiat de serviciile gratuite de testare Babeş Papanicolaou, reprezentând o rată de acoperire a populaţiei feminine vizate la aproximativ 8%, un procentaj sub nivelul optim de eficienţă. Fiind primul program de screening pentru cancer care se desfaşoară la nivel naţional, ne aşteptăm la o rată de acoperire mai mică, dar continuăm să credem cu tărie în necesitatea de a-l consolida şi, odată consolidat, în eficacitatea sa. Mai mult, statisticile la nivel internaţional ne confirmă efectul pozitiv al unor astfel de programe: în ţări în care rata de acoperire a programelor de screening pentru cancerul de col uterin depăşeşte nivelul de 60%, precum Norvegia (78,9%), Danemarca (66,3%) sau Regatul Unit al Marii Britanii (78,5%), în ultimii ani s-au înregistrat progrese remarcabile în scăderea mortalităţii pentru această boală, astfel încât aceasta a ajuns chiar să fie înjumătăţită în multe dintre aceste state. Aceste statistici ne confirmă încă o dată că, depistat din timp, cancerul de col uterin poate fi tratat corespunzător şi vindecat”, a declarat Carmen Ungurean, coordonator al Programului Naţional de Screening pentru depistarea activă precoce a cancerului de col uterin din cadrul INSP.
România se află pe primul loc atât în ceea ce priveşte incidenţa cancerului de col uterin (34,9 la 100,000 de femei, de trei ori mai mare decât media Uniunii Europene, respectiv 11,3), dar şi în ceea ce priveşte mortalitatea. Pentru femeile active (15-44 de ani) din ţara noastră, cancerul de col uterin este al doilea cel mai frecvent tip de cancer şi reprezintă principala cauză de deces prin cancer. Peste 4.000 de românce sunt diagnosticate anual cu cancer de col uterin, acesta fiind al doilea cel mai des întâlnit cancer la femeile cu vârsta cuprinsă între 15 și 44 de ani din țara noastră, după cel mamar. Mai mult, pentru femeile cu vârsta cuprinsă între 15 și 44 de ani, cancerul de col uterin este principala cauză de mortalitate prin cancer.