18 comunități sărace din România vor primi o finanțare de peste 150.000 de euro pentru îmbunătățirea stării de sănătate a copiilor

0

Peste 150.000 de euro vor fi investiți în următorii trei ani de către GSK România pentru finanțarea unor proiecte locale cu scopul îmbunătățirii stării de sănătate a copiilor, fondurile fiind gestionate de Asociația Ovidiu Rom, în cadrul componentei de Sănătate a programului Fiecare Copil în Grădiniță (FCG), demarat în 2010. Prin intermediul acestuia, fiecare familie defavorizată primește tichete de 50 de lei pe lună dacă își trimite copiii zilnic la grădiniţă. La program participă 20 de comunități sărace, din 12 județe ale țării.

Fondurile alocate vor fi folosite pentru patru categorii de activități, considerate ca prioritare. Cea mai importantă este prevenirea îmbolnăvirilor prin realizarea de analize de bază pentru copii în luna septembrie, înainte ca aceștia să meargă la școală și la gradiniță, prin alocarea unui fond din care părinții săraci să poată cumpăra medicamente pentru copiii lor când sunt bolnavi și prin educarea părinților în vederea vaccinării obligatorii a copiilor. Fondul alocat pentru medicamente va fi în medie de 40 de lei pe an pentru fiecare copil. Cea de-a doua prioritate este legată de creșterea accesului copiilor săraci la medici prin încurajarea medicilor să facă vizite săptămânale în satele izolate și prin asigurarea transportului pentru copiii care trebuie să consulte medici specialiști în orașele mai mari. De asemenea, proiectul are în vedere facilitarea formării mediatorilor sanitari și plata lor temporară în comunitățile unde sunt absolut necesari, iar autoritățile locale nu pot asigura încă angajarea acestora și realizarea educației sanitare pentru părinți și copii și asigurarea de kituri de igienă personală și a locuinței.

“Am cerut coordonatorilor de proiect să îi întrebe pe oameni ce i-ar face să își trimită copiii la grădiniță, iar solicitarea primită cel mai des a fost legată de șampon și detergent. Alte probleme ale familiilor erau legate de faptul că micuții aveau nevoie de ochelari și de transport până într-un oraș mai mare din apropiere pentru tratarea unor afecțiuni acute sau procurarea unor medicamente pe care nu le puteau găsi la farmacia din localitate”, a spus Leslie Hawke, cofondatoarea Asociației Ovidiu Rom.

Ca parte a programului, GSK Consumer Healthcare – companie membră a grupului GSK în România – va dona kit-uri de îngrijire a sănătății orale (constând în periuțe de dinți, pastă de dinți și căni) pentru toți cei 1400 de copii incluși în programul FCG.

 

Doar jumătate dintre copiii săraci sunt vaccinați

În cadrul programului Fiecare Copil în Grădiniță s-a constatat că în nicio comunitate copiilor săraci nu li s-au făcut niciodată analizele medicale, nici măcar cele necesare pentru înscrierea la grădiniță, și care au un rol important în prevenirea infecțiilor respiratorii și digestive. O altă problemă este numărul mic de copii din comunitățile cele mai sărace imunizați cu vaccinurile incluse in Programul Național de Imunizare. În unele sate, doar jumătate dintre copii sunt vaccinați, deși acest serviciu este gratuit, în special acolo unde nu există mediator sanitar, medicul de familie ajunge rar, iar părinții nu înțeleg implicațiile pe care lipsa vaccinării copiilor le are pentru dezvoltarea sănătoasă a acestora, au menționat inițiatorii proiectului.

„Sănătatea este strâns legată de educație. Dacă îmbunătățim starea de sănătate a copiilor, prin vaccinuri și controale medicale periodice, aceștia vor merge și la școală. Programul aduce o valoare excepțională pentru că acționăm încă din primii ani de viață ai copilului”, a spus Pascal Prigent, Director General GSK România.

Prin programul Fiecare Copil în Grădiniță, lansat de Asociația Ovidiu Rom și Ministerul Educației, Cercetării, Tineretului și Sportului în iulie 2010, 1.400 de copii dezavantajați din 12 județe (Maramureș, Cluj, Alba, Sibiu, Mureș, Brașov, Covasna, Bacău, Vaslui, Dâmbovița, Dolj și Constanța) merg la gradiniță în fiecare zi. Succesul proiectului se datorează unui instrument inovativ – tichetele sociale de 50 de lei pe lună pe care le primesc părinții copiilor din program și care sunt condiționate de prezența zilnică a copiilor la gradiniță. Tichetele sociale asigură familiilor un venit suplimentar restricționat pentru alimente. Ovidiu Rom alocă și o sumă anuală de 60 de lei de copil pentru rechizite și alte materiale educaționale. De asemenea, Consiliile Locale susţin costurile pentru îmbrăcăminte și încălțăminte.

Anterior demarării proiectului, copiii mergeau la grădiniță sporadic și nu reușeau să acumuleze cunoștințele necesare pentru a face față primilor ani de școală. Pentru a trimite un copil la grădiniță timp de un an este nevoie de circa 440 de euro.

About Author

Raluca Bajenaru

Comments are closed.