Arta Străzii – Street Art – este mijlocul prin care îşi propune să ajungă cât mai aproape de tineri o campanie naţională de informare şi testare pentru HIV numită HIV STREET ART, demarată astăzi la Bucureşti şi care va continua în principalele oraşe ale ţării pe parcursul acestui an.
Campania este realizată de asociaţia de pacienţi UNOPA, în parteneriat cu Institutul Național de Boli Infecțioase “Prof. Dr. Matei Balș” și Fundația “Prof. Dr. Matei Balș”.
HIV STREET ART se adreseazã atât tinerilor expuși la risc – cei care au contacte sexuale neprotejate, multipli parteneri sexuali, sunt homosexuali, sunt consumatori de droguri injectabile, şi-au făcut tatuaje sau au avut de curând boli cu transmitere sexuală (BTS), cât și tuturor celorlalți tineri care trebuie să fie informaţi şi să conştientizeze nevoia testării HIV.
Campania a debutat prin instalarea a cinci panouri în Centrul Vechi al Capitalei, lângă sediul Băncii Naţionale a României, pe care sunt pictate cu graffiti şi exprimate artistic cele cinci etape ale vieţii unei tinere în legătură cu acest diagnostic – de la comportamentul la risc, testarea, aflarea diagnosticului, stigmatizarea și autoizolarea, până la acceptarea bolii și a tratamentului care o vor duce către o viață normală.
La lansarea campaniei au participat prof. dr. Adrian Streinu-Cercel, directorul Institutului Matei Balş, psiholog Odette Chirilă (INBI Matei Balş) şi Iulian Petre, director executiv UNOPA.
“Lecția învățată trebuie să fie aceea de a ne proteja pentru a evita riscul de infectare. HIV STREET ART va porni în caravană în alte oraşe mari din ţară. Caravana va poposi câte trei zile în fiecare oraș, în zone pietonale cu trafic important, și va desfășura tot felul de activități de informare la fața locului. Voluntari UNOPA vor fi prezenți și vor oferi detalii despre panourile expuse, relatând povestea tinerei, transmițând mesajele campaniei și oferind flyere cu informații pentru tineri”, a declarat Iulian Petre, director executiv UNOPA.
Cele 5 panouri de graffiti cu scene din viața tineri vor fi expuse, iar un al șaselea panou va fi creat în fiecare dintre orașele participante, fiecare participant putând să își exprime gândurile folosind grafitti. De asemenea, vor fi organizate activități artistice precum teatru stradal și street dance.