În Statele Unite se estimează că aproximativ 1,2 milioane de oameni sunt infectați cu virusul HIV, însă doar 20% știu acest lucru, potrivit bbc.co.uk. The Food and Drug Administration (FDA), echivalentul american al Agenției Europene a Medicamentului, a afirmat că speră că testele vândute direct către populație vor facilita diagnosticarea persoanelor care nu s-ar testa în alte condiții. Testul verifică saliva persoanei care îl utilizează și oferă un rezultat în 20-40 de minute. Compania producătoare, OraSure, a afirmat că va costa sub 60 de dolari şi că va fi vândut în 30.000 de farmacii şi pe Internet.
Aprobarea testului a fost considerată de către grupurile de conştientizare a problemelor persoanelor cu HIV/SIDA un pas înainte către dreptul pacientului de a decide asupra condițiilor în care va afla diagnosticul.
Totuși, FDA a subliniat faptul că este posibil ca acest test să nu dea rezultate 100% precise, menționând importanța unei a doua testări realizate de către medici pentru a confirma rezultatul.
Compania producătoare a afirmat că testul poate detecta corect infectarea cu HIV în 92% din cazuri, însă că precizia este de 99% pentru subiecții neinfectați.
Dr. Jonathan Mermin, director al departamentului HIV din cadrul Centrului pentru Controlul și Prevenirea Bolilor a afirmat că persoanele care primesc rezultate negative ar trebui să repete testul peste alte trei luni pentru că poate dura săptămâni până la apariția anticorpilor la HIV.
În ultimele două decenii, 50.000 de noi cazuri de HIV au apărut anual în Statele Unite. În Europa, aproximativ 2,3 milioane de oameni sunt infectați cu HIV, prevalența variind între 0.1% în anumite părți ale Europei Centrale și peste 1% în Europa de Est.