Semnat cu o întârziere de doi ani și jumătate față de data stabilirii ofertei câștigătoare, contractul pentru proiectarea, construirea și operarea Sistemului Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale (SIUI), a dezavantajat încă de la început CNAS, încălcând prevederile legale privind investițiile și achizițiile publice, a arătat auditul financiar derulat de Curtea de Conturi a României asupra Fondului Național Unic de Asigurări Sociale de Sănătate (FNAUSS).
”Pentru a înlătura orice asociere între momentul prezentării acestui raport și evenimentele politice actuale, trebuie precizat că misiunea Curții de Conturi era planificată din noiembrie 2011. De asemenea, extinderea perioadei evaluate la mai mulți ani a fost cauzată de abaterile constatate, care au dus la extinderea verificării modului de achiziție și implementare a SIUI-ului pe ultimii zece ani, conform procedurilor Curții de Conturi. Așa cum în domeniul energetic există <<băieții deștepți>>, și sănătatea are <<băieții>> ei care au lucrat în defavoarea asiguratului”, a spus președintele CNAS dr. Doru Bădescu, în deschiderea conferinței de presă.
18 Acte Adiționale au modificat SIUI față de condițiile inițiale
Astfel, forma contractului a permis modificarea acestuia în perioada 2002-2011 prin 18 Acte Adiționale, cu consecințe atât în modificarea structurii și funcțiunilor SIUI față de condițiile inițiale, cât și ca valoare. Concret, au existat 13 acte adiționale în faza de construcție și 5 în faza de operare a sistemului.
”Actul medical are două faze: stabilirea diagnosticului și apoi precizarea tratamentului. E mai greu să confirmi, decât să tratezi. Similar, în cazul SIUI, noi suntem acum în prima etapă. Identificăm cauzele care au dus la întârzierea termenelor de implementare și calculăm penalitățile, cu stabilirea răspunderii civile. Mergând mai departe, se impune urmărirea măsurilor pentru recuperarea prejudiciilor. În acest sens am sesizat DNA în cursul acestei săptămâni”, afirmă dr. Doru Bădescu, președintele CNAS.
Faza de operare a proiectului, începută cu trei ani și jumătate mai târziu
Proiectarea, construirea și operarea Sistemului Informatic Unic Integrat al Asigurărilor Sociale (SIUI) în valoare de 119.540.000 de euro fără TVA a început în 1999, contractul fiind semnat cu doi ani și jumătate mai târziu. Proiectul SIUI a fost gândit pentru o perioadă de 15 ani, 2 pentru faza de construcție și 13 pentru faza de operare, sumele alocate fiind distribuite astfel: 30.483.124 euro pentru faza de construcție (BUILD), 62.616.320 euro pentru faza de operare (OPERATE), 9.745.172 euro pentru actualizarea tehnologică și 16.693.383 euro pentru achiziția terminalelor de acces pentru furnizori.
Faza de operare a proiectului SIUI a fost pusă în funcțiune pe 3 noiembrie 2008, cu circa 3,5 ani întârziere față de termenul inițial prevăzut în contract. Decalajul este cauzat atât de încheierea în condiții dezavantajoase pentru CNAS a contractului, cât și de managementul defectuos de derulare a contractului, în sensul acceptării de către CNAS a termenelor de finalizare a investiției, fără să se aplice penalități de întârziere sau să se apeleze la un expert pentru medierea divergențelor apărute pe parcurs, se arată în raportul Curții de Conturi. Valoarea estimativă a penalităților pentru perioada 2005-2008 este de 2.132.295 euro.
Cheltuieli bugetare nelegale
Probabil cel mai controversat act adițional – nr. 16 din 2010 – angajează nelegal cheltuieli bugetare în sumă de 38.056.607 euro pentru ”Actualizarea Tehnologică a SIUI”. Întrucât această investiție nu era prevăzută în cerințele caietului de sarcini, și nici în prevederile contractuale, conducerea CNAS era obligată să asigure respectarea procedurilor de achiziție publică prin întocmirea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate, întocmirea proiectului tehnic, elaborarea devizului general estimativ al investiției, fundamentarea valorii proiectului, precum și respectarea cerințelor Caietului de Sarcini. Mai mult, pentru asigurarea fondurilor necesare achiziției, CNAS a procedat nelegal, prin diminuarea costurilor fazei OPERATE cu suma de 29.511.024 euro (prin eliminarea din contract a unor livrabile care erau de altfel prevăzute), și prin devansarea pentru anul 2010 a actualizărilor tehnologice în valoare de 8.545.582 euro, prevăzute în contract a se realiza abia în anul 4 de funcționare (2012) și în anul 9 (2017).
Nereguli contabile – SIUI, înregistrat nu ca mijloc fix, ci pe componente ale sistemului
Efectele acestor practici pot periclita funcționarea SIUI, arată raportul, existând riscul subfinanțării proiectului până la data de 02 noiembrie 2021, când se încheie cei 13 ani ai fazei OPERATE. În plus, din cauza uzurii fizice și morale a actualelor echipamente, în următorii ani nu se poate asigura retehnologizarea acestora, la nevoie.
Raportul Curții de Conturi prevede, pe lângă abaterile privind achiziția și apoi implementarea SIUI, și nereguli constatate la înregistrarea contabilă a proiectului. Sistemul Informatic Unic Integrat, în valoare de 414.270.618 RON (reprezentând echipamente și servicii) achiziționat de CNAS în perioada 2002–2010 în baza contractului nr. ET/3223/2002 și a actelor adiționale, nu a fost înregistrat ca ”mijloc fix care funcționează ca un tot unitar și îndeplinește în mod independent o funcție distinctă”, ci pe componente ale sistemului, fiind atribuite numere de inventar distincte pentru echipamente informatice, software și licențe, procedându-se similar pentru fiecare serviciu prestat de furnizori.