Experienţa Taiwan-ului: satisfacţia pacienţilor cu numai 6% din PIB pentru sănătate

0

Sistemul de sănătate din Taiwan este unul dintre cele mai moderne sisteme de sănătate din lume care reușește, cu doar 6% din PIB, să mențină la nivel înalt atât satisfacția, cât și sănătatea populației. Accesul este liber pentru toată lumea, iar smartcadrul de asigurat este indispensabil oricărei consultații. Taiwan, ultimul dintre „tigrii asiatici” pe care îl analizăm, este cea de-a 19-a economie a lumii, fiind cunoscut la nivel mondial în special pentru industria sa high-tech, deosebit de avansată.

Actualul sistem de sănătate din Taiwan a fost instituit în 1995 și oferă, prin intermediul Asigurării Naționale de Sănătate – c  are este obligatorie, acces egal la sănătate pentru toți cetățenii. Acoperirea la nivelul populației ajunsese la 99% în 2004. Asigurarea Națională de Sănătate este finanțată prin intermediul taxelor salariale, precum și prin plățile directe realizate de pacienți și prin alocațiile guvernamentale.

Inițial, la nivelul sistemului de sănătate taiwanez au predominat serviciile contra-cost, atât la nivelul furnizorilor publici, cât și la nivelul celor privați. Cei mai numeroși furnizori activau în sectorul privat, formând o piață competitivă în domeniu; aceștia au profitat de sistem, oferind servicii care nu erau neapărat necesare unui mare număr de pacienți și încărcând astfel factura plătită de către stat. Confruntat cu pierderi tot mai mari și cu nevoia de a reduce costurile, statul a schimbat sistemul de servicii contra-cost, pentru a implementa unul bazat pe un buget global.

 

Modelul taiwanez combină trăsături din zece sisteme de sănătate

Taiwan și-a început reforma în domeniul sănătății în anii `80, după două decenii de creștere economică, și a combinat cele mai bune calități ale sistemelor de sănătate din zece țări. Într-un interviu acordat în 2009, Dr. Michael Chen, vicepreședinte și CFO al Biroului pentru Asigurarea Națională de Sănătate, a afirmat că unul dintre modelele luate în calcul a fost cel al Statelor Unite.

Sistemul de sănătate din Taiwan are multe similarități cu cel din Statele Unite (Medicare), deosebirea fiind faptul că sistemul taiwanez acoperă toată populația, prin intermediul unui asigurător patronat de guvern. Populația activă și angajatorii plătesc taxe pentru a susține acest sistem, alte categorii de populație plătesc o sumă fixă, fiind susținuți de către guvern, iar serviciile accesate de către persoanele sărace și de cei vârstnici sunt complet subvenționate.

Pacienții pot alege orice spital sau specialist fără o trimitere de la medicul de familie, asigurarea medicală acoperind serviciile de prevenție, medicamentele prescrise, tratamentul stomatologic, medicina tradițională chinezească, vizitele asistenților medicali la domiciliu, etc. După instituirea acestui sistem de asigurări de sănătate, persoanele cu venituri reduse au accesat tot mai mult serviciile medicale. Cele mai multe servicii de prevenție sunt gratuite, cum ar fi controalele anuale sau îngrijirile acordate mamei și copilului. Vizitele regulate la medic sunt asociate unei taxe fixe de cinci dolari per vizită.

 

Smart card cu dosarul electronic și plata automată a facturii pentru serviciile medicale

Fiecare persoană înscrisă în sistemul de sănătate utilizează un smart card pe care sunt stocate profilul pacietului și cel al providerului pentru a identifica și reduce fraudarea asigurărilor, eventualele plăți informale, duplicarea serviciilor și a testelor. La consultație, medicul accesează informațiile prin intermediul unui cititor de card, iar asigurătorului i se eliberează nota de plată care este, de asemenea, plătită automat.

Asigurătorul monitorizează îndeaproape standardele, acordarea tratamentului şi calitatea acestuia în raport cu diagnosticul prin intermediul unor rapoarte pe care furnizorii de servicii medicale trebuie să le livreze la fiecare 24 de ore, ceea ce îmbunătățește calitatea tratamentului și limitează supraprescrierea de medicamente, împiedicând totodată pacienții să solicite excesiv sistemul. Experții din cadrul Comisiei de acreditare a spitalelor evaluează informațiile la fiecare trei luni și oferă răspunsuri prompte și comentarii.

Medicii și pacienții sunt mulțumiți de modul în care funcționează sistemul. Doctorii au unele rețineri din cauza faptului că sumele decontate sunt controlate de către sistem, cum este și selecția de servicii în cadrul sistemului. De asemenea, medicii ar putea fi penalizați serios pentru diverse motive cum ar fi consultarea unui număr prea mare de pacienți sau acordarea prea multor servicii, chiar dacă justificările medicale sunt valide.

Potrivit OMS, speranța de viață în Statele Unite este de 77,9 ani, iar în Taiwan este de 78,2 ani.

 

Suprautilizarea serviciilor medicale, printre problemele sistemului

Totuși, printre problemele sistemului de sănătate din Taiwan se numără și utilizarea excesivă a serviciilor medicale. “Accesarea sistemului de îngrijiri medicale este la îndemâna tuturor. Dacă mergi pe stradă dai peste o clinică, câțiva kilometri mai departe este spitalul, și nu există nicio limitare a accesibilității”, a spus Wui Chiang Lee, director general pentru politici de sănătate în cadrul Ministerului Taiwanez al Sănătății în cadrul unui seminar susținut în Statele Unite anul trecut.

Co-plățile, a adăugat acesta, sunt atât de reduse încât rar reprezintă o barieră financiară pentru accesul la servicii; în plus, pacienții pot vizita un specialist fără o trimitere prealabilă de la un alt medic. Lee a explicat, însă, că accesul facil este unul dintre factorii care determină un grad de satisfacție ridicat al taiwanezilor în legătură cu sistemul medical și niciun partid politic – aflat la putere sau în opoziție – nu intenționează să limiteze această accesibilitate.

Pentru textul integral vezi editia print Medica Academica, mai 2014.

About Author

Raluca Bajenaru

Leave A Reply