Pacient şi client

0

Family Consumer PicAm fost recent la un eveniment intitulat, probabil “inspirat”, după organizatori, “Sănătate, că-i mai business decât toate!”. Lucrez cu cuvintele şi aş avea multe adjective pentru sănătate, i-aş spune în multe feluri, dar în niciun caz “business”. Sau poate că o fi şi business, dar niciodată în primul rând business. Şi eu cred – o fi naivitate, n-o fi? – că însuşi preşedintele CNAS, cel care are toţi banii sănătăţii pe mână şi toate cifrele în cap, nu se gândeşte în primul rând şi în primul rând la business. Sau numai la business. Probabil că cel mai bine mi s-ar părea că s-ar potrivi “cinic”. Deci, ….intitulat cinic “Sănătate, că-i mai business decât toate!”.

Poate organizatorii s-au gândit că e “cel mai mare business” pentru că e vorba de viaţa oamenilor, de sănătatea lor. Şi ce e mai mare şi mai mare lucru pe acest pământ decât viaţa?! Poate s-au gândit la faptul că omul este dispus să dea oricât, să-şi vândă casa şi tot avutul ca să şi‑l vadă pe cel drag sănătos. De‑aia se şi spune “Drag ca lumina ochilor!”. Şi sunt părinţi care ar renunţa la lumina ochilor să-şi poată face copilaşii sănătoşi.

E adevărat, niciun sac nu e fără fund. Nici sacul banilor din sănătate nu e, şi toate bolile stau la rând, una mai gravă ca alta. Şi toţi pacienţii cu o anumită boală ar trebui să fie egali în faţa bolii, indiferent cât au contribuit şi câţi bani au. Pentru că boala nu alege după câţi bani ai, şi până la urmă, înaintea tuturor banilor din lumea asta a fost şi este omul.

Bineînţeles, pe cei bogaţi şi sănătoşi îi vrea toată lumea – şi companiile de asigurări, şi furnizorii de servicii de sănătate privaţi, chiar şi cei publici. Pentru că ei plătesc şi nu “consumă” deloc servicii. Dar omul e pacient înainte de a fi “client”, şi nimănui nu îi place să fie ales după cât e de “profitabil” el sau boala lui. Medicina nu e comerţ şi business şi sănătatea şi viaţa nu sunt o marfă. Nu ne putem cumpăra “garantat” viaţa oricâţi bani am avea. Naşterea e un fenomen normal, natural, şi nu prilej de profit pentru companii private!

Deci:

Pacient sau Client?!

About Author

Delia Budurca

Comments are closed.