Raluca Băjenaru
Sistemul de compensare pe clasă terapeutică va face ca peste 90% dintre medicamentele generice comercializate pe piaţa locală să fie mai ieftine, explică Dragoş Damian (foto), preşedintele Asociaţiei Producătorilor de Medicamente Generice din România (APMGR). În opinia sa, utilizarea medicamentelor generice ar putea aduce la bugetul din sănătate, până la sfârşitul anului, economii cifrate la 400 de milioane de lei. >>>
In piaţa farmaceutică din România, în perioada 2005- -2009, cota de piaţă a medicamentelor generice a scăzut cu aproape 10 puncte procentuale, de la 33%, în 2005 la 24,5%, în 2009. În număr de unităţi contracţia a fost şi mai accentuată, de la 77,5% din piaţă, în 2005 la 64%, în 2009. Astfel, anul trecut, medicamentele originale ajunseseră să deţină 75,5% din totalul pieţei farmaceutice – valoric şi 26% – cantitativ. Conform ultimelor date ale companiei de cercetare şi studii de piaţă Cegedim, valoarea pieţei locale de medicamente este de 2,01 miliarde de euro, cu o creştere de 2,2% în perioada aprilie 2009 – martie 2010 faţă de perioada similară anterioară.
“Într-o ţară unde se spune că bugetul alocat cheltuielilor este redus şi finanţarea deficitară, concretizate în datorii de peste 500 milioane de euro în sistem, este ironic ca ponderea consumului de medicamente generice, reprezentând o alternativă de tratament la aceeaşi eficienţă şi calitate, să scadă” spune Dragoş Damian, care este şi directorul general al Terapia Ranbaxy.
Comparativ, în statele din regiune, ponderea genericelor în valoarea totală a pieţei este mult mai însemnată: 60% în Polonia (2004), 44% în Republica Cehă (2008), 40% în Lituania (2005), 37% în Ungaria (2009) şi 32% în Slovacia (2010). Anul trecut, în Germania, cota de piaţă înregistrată de medicamentele generice a fost de 62%.
În Cehia, dar şi în alte state europene, precum Italia sau Spania, consumul de generice este încurajat de către autorităţi prin oferirea de stimulente medicilor şi farmaciştilor care prescriu sau recomandă utilizarea acestora.
“Medicamentul generic reprezintă o soluţie mai ieftină nu numai pentru bugetul alocat sănătăţii, ci şi pentru pacient. Pacientul plăteşte mai puţin din buzunar pentru un medicament care îi oferă acelaşi confort, aceeaşi calitate şi eficienţă terapeutică”, spune Dragoş Damian, adăugând că, potrivit studiilor realizate, peste 60% dintre medicamentele vândute în România pe bază de prescripţie şi care ar beneficia de compensare sunt cumpărate din buzunar. Motivele sunt fie faptul că pacientul nu are acces la medic, fie este trimis din spital să cumpere acel medicament, fie acceptă să plătească această sumă.
Accesul dificil al genericelor pe piaţă, principalul impediment
Scăderea cotei de piaţă a medicamentelor generice este produsă, în primul rând, de accesul dificil pe piaţă al medicamentelor generice, consideră preşedintele APMGR. “Din momentul în care un medicament generic este înregistrat durează 90 de zile până la obţinerea preţului. Alte ţări, precum Ungaria şi Slovenia, eliberează preţul în aceeaşi zi în care se obţine autorizaţia de punere pe piaţă. În cele 90 de zile, dacă medicamentul este primul generic după expirarea patentului, statul nu reuşeşte să facă economii prin utilizarea lui. Medicamentul generic ar scădea automat nivelul de referinţă, banul public plătit pentru medicament”, explică Dragoş Damian.
Intrarea mai agresivă în terapie a unor medicamente mai noi, inovative, dar şi suprareglementarea din sistem sunt alte motive pentru care ponderea medicamentelor generice a scăzut în piaţa farmaceutică. “În ultimii doi ani au apărut legi după legi, fiecare având drept scop să o corecteze pe cea de dinainte. Fiecare ministru care venea vroia să doboare tot ceea ce a încercat predecesorul lui să facă, şi aceste schimbări perturbă medicamentele de volume mari, cum sunt genericele”, spune preşedintele APMGR.
Pentru susţinerea pieţei de generice şi asigurarea accesului pacientilor la medicamente mai ieftine, produsului generic care solicită intrarea pe piaţă ar trebui să i se acorde preţ într-o singură zi. “Producătorul trebuie să aibă toate condiţiile pentru a aduce medicamentul pe piaţă, să ştie când primeşte preţul, care este acesta, care va fi comparaţia cu celelalte produse, pentru că altfel nu ştie exact dacă vrea sau nu să lanseze acel medicament”, explică Damian.
Alte modalităţi de creştere a accesului pacienţilor la medicaţie sunt eliminarea barierei prescripţiei pe moleculă şi stoparea suprareglementărilor din sistem. “Medicul este obligat să prescrie pe moleculă, şi atunci şansele ca pacientul să primească un produs scump, pentru care va plăti din buzunar, sunt foarte mari. Ideea e ca medicul să prescrie brandul medicamentului – care poate fi un brand generic – şi în farmacie pacientul să se bucure de o coplată mai mică”, spune preşedintele APMGR.
Pentru textul integral vezi editia print Medica Academica