Margareta Tănase, directorul unității de producție Zentiva din București, spune că în România se produc medicamente de calitate europeană la prețuri competitive. Francezii de la Sanofi au văzut potențialul fabricii și au investit aici peste 20 de milioane de euro în perioada 2010-2016, cele mai mari proiecte fiind secția de peleți, laboratorul de control al medicamentelor fabricate în afara UE pentru a fi puse pe piața europeană și transferul a 70 de produse, ceea ce a ridicat exporturile la 50% din activitate.
Aniversăm în acest an 55 de ani de la înființarea Uzinei de Medicamente Bucureşti, redenumită ulterior Sicomed și apoi Zentiva, perla industriei farmaceutice românești. Care au fost momentele principale?
Sărbătorim 55 de ani de tradiție și leadership în industria farmaceutică, dar suntem destul de tineri pentru că “ne-am reinventat” în 2000-2002, când am reconstruit totul, cu echipamente și tehnologii noi. Odată cu privatizarea din 2000, am trecut printr-o schimbare majoră, pregătindu-ne pentru prima certificare GMP. Efectiv, am reconstruit fabrica pe un design de fabricație diferit, cu o nouă împărțire pe secții, care e și astăzi. Au fost reconstruite clădirile, s-au păstrat numai stâlpii de susținere, pentru noile secții am cumpărat tehnologii noi. Există tradiția, reputația construită în 55 de ani, dar de fapt totul e foarte nou.
În acea perioadă de transformare, marea provocare a fost de a lucra în paralel, pentru că trebuia să asigurăm înainte de toate nevoia pacienților. La începutul lui 2003 am fost una dintre primele fabrici din România care am reușit să obținem certificatul GMP – reguli de bune practici de fabricație.
Aș menționa apoi perioada 2005-2006, când fostul Sicomed a fost achiziționat de grupul cehesc Zentiva, iar următorul moment important a fost în martie 2009 – achiziția de către Sanofi a întregului business de generice Zentiva. A fost o mare schimbare.
Percepția lor inițială a fost că eram o fabrică din România, din blocul comunist, cu zeci de ani de experiență… o fabrică veche… Dar am ajuns să-i convingem că suntem un etalon de performanță și că putem face calitate europeană la prețuri foarte competitive.
A fost foarte greu ca într-un astfel de colos să convingem că avem o experiență îndelungată, dar că totodată suntem moderni. În momentul în care au venit și au văzut fabrica și au stat de vorbă cu noi, echipa, și-au dat seama ce potențial fantastic există în România.
Produs pentru export pe linia de ambalare
Când ați reușit să-i convingeți?
Noiembrie 2009 a fost un moment crucial în istoria ultimilor ani – atunci au venit, au văzut, și-au creat propria percepție și au realizat perspectiva de viitor. Am reușit să-i convingem de cât de multe alte lucruri putem face față de ceea ce deja făceam.
La un an după acel moment istoric am obținut aprobarea pentru câteva investiții extrem de importante, care ne ajută și astăzi, creându-ne unicitatea inclusiv în grupul Sanofi.
Care au fost atuurile?
În primul rând tehnologia, faptul că eram deja GMP. Pentru ei a fost destul de greu să creadă că la costuri mici se pot fabrica medicamente în condiții europene de calitate. Au înțeles toate atuurile noastre, astfel încât să investească aici în continuare. Au fost luate atunci trei decizii importante, istorice, le-aș spune.
Prima decizie a fost de a construi o secție de fabricație peleți. Peleții pornesc în general de la niște sfere de zahăr pe care se suprapun succesiv straturi de substanțe active și excipienți, cu diverse roluri funcționale, și facilitează fie protecția substanței active, fie cedarea acesteia într-un interval mai lung de timp. Sunt produse care se iau o dată la 24 de ore, dar eliberează substanța activă controlat. În 2010 am achiziționat cea mai modernă tehnologie și astfel am creat unicitate nu numai pentru piața din România, dar chiar și pentru grupul Sanofi. Dintre cele peste 100 de fabrici, doar într-un singur loc mai aveau în Franța o tehnologie similară, dar mai veche. Încă suntem cu tehnologia cea mai modernă. Avem în Praga un centru pentru dezvoltarea produselor generice și tot ce se dezvoltă acolo, sub formă de peleți, știm sigur că va fi fabricat în România – suntem prima opțiune.
Tehnologie de vârf pentru securizarea produselor
Ce a însemnat ca investiție?
Au fost cam 3 milioane de euro, din care echipamentele 2 milioane. Aș sublinia abordarea strategică, de a crea un spațiu de producție care să permită creșterea în timp a acestui tip de activitate. Inițial, am cumpărat un echipament. Ulterior, știind cât de modernă este eliberarea controlată și că nevoia pacientului este să ia mai puține pastile, am creat spații pentru până la 4 echipamente Wurster. În 2012 am achiziționat un al doilea și în anii următori intenționăm să cumpărăm noi echipamente.
A doua mare decizie este legată de un proiect aprobat la sfârșit de 2009 – construirea în România a unui laborator european. Costurile, expertiza oamenilor și experiența i-au convins că putem fi poarta de intrare în Europa a produselor Sanofi fabricate în afara Europei. Pentru a putea fi puse pe piața europeană acestea trebuie validate de un laborator european. Noi am devenit acest laborator european. Și astăzi suntem această poartă de intrare, totul trece pe la noi și, după control și punere pe piață, medicamentele sunt vândute în toate țările europene.
Echipament pentru obținerea tabletelor
De ce e acesta un atu?
Ne confirmă expertiza. Apoi, contribuie la performanța industrială, inclusiv financiară, a fabricii. Aceeași activitate, în Europa de Vest, poate să coste și dublu.
A treia mare realizare a fost să convingem să se transfere în România, ca loc de fabricație, produsele care erau fabricate în alte unități decât cele din Sanofi. Prin evaluări și rezultate concrete am reușit să demonstrăm că transferul în România asigură calitatea europeană și costuri mult mai accesibile pacienților. Timp de 3-4 ani am lucrat foarte intens la acest program (l-am numit “de repatriere”) în care am reușit să aducem 70 de produse.
Dacă în 2009 aveam în portofoliu 60 de produse în 60 de forme de ambalare, astăzi avem un portofoliu de 130 de produse. Dacă ne uităm la formele de ambalare spunem 400, pentru că același produs diferă în funcție de piață.
Și de la o singură piață de distribuție – pentru că în 2009 decizia companiei fusese de a ne concentra pe România – prin acest proces de transfer am redeschis porțile Europei, ne-am recucerit poziția de exportator. Exportăm în 24 de țări din Europa, inclusiv în Rusia și Ucraina.
Ne-am dat seama că o revenire nu poate veni decât prin aducerea în fabrică a unor activități noi. A fost motivul principal prin care i-am convins pe francezi să investească în fabrica din România, să transferăm producția acestor produse în România. Procesul de transfer durează minim doi ani pentru fiecare produs. Trebuie să demonstrezi că printr-un proces de fabricație diferit ai aceleași rezultate. Am adus, în perioada aceea și 20 de produse în paralel, în timp ce lucram producția necesară nevoilor existente.
Cât au fost investițiile?
Am angajat oameni și am adus echipamente moderne care ne-au ajutat să fim mult mai eficienți decât până în 2009. În perioada 2010 – 2016 s-au investit 20 milioane de euro. În perspectivă estimăm să continuăm cu același nivel de investiții.
Roadele transferurilor au început să apară din 2013 și s-au reflectat în exporturi. Am început cu 1 milion de unități comerciale.
După România, Germania este a doua piață extrem de importantă, pentru că am reușit să câștigăm de trei ori la rând licitația pentru un produs extrem de important – substanța activă a binecunoscutului Algocalmin®, metamizol (în Germania se numește Novaminsulfon), participând cu un preț extrem de competitiv. Este o performanță financiară foarte foarte bună. Licitațiile sunt specifice pieței din Germania, fiecare licitație e pentru doi ani. Competiția este acerbă și am reușit să câștigăm, de trei ori la rând.
Pentru a evalua exporturile am început să ne uităm și la unitățile galenice – comprimate, capsule, comprimate filmate sau fiole. E un indicator de volum mult mai clar pentru evoluția activității. Dacă până în 2013 fabricam un miliard de unități galenice, anul trecut am fabricat 2,4 miliarde.
Echipament pentru obținerea peleților
Practic în 3 ani ați crescut de două ori și jumătate. Creșterea este și în bani?
Este. Noi am ajuns, în ultimii trei ani, la 50% export. Aproape tot ce am adus este export – ne referim la unități galenice, dar și financiar. Credem ca este o performanță deosebită.
În România ați pierdut cotă de piață?
Nu. Evoluția a fost destul de constantă, pentru că produsele sunt unele extrem de cunoscute. Vorbim de Algocalmin, Antinevralgic, Dicarbocalm, Extraveral, Gerovital. Ele au rămas ca branduri de peste 40 de ani, dar produsele s-au dezvoltat și s-au modernizat, la nivelul cerințelor europene, pentru că o dată la trei ani autoritatea te inspectează și te recertifică GMP. În același timp, produsul se reautorizează la 5 ani, iar autoritatea evaluează întreaga documentație a fiecărui produs (procesul de fabricație și specificațiile tehnice, care trebuie să fie conform ultimelor metode de analiză din farmacopeea europeană). Dacă într-adevăr întrunești totul, se reautorizează produsul.
În timp, analizele au devenit mult mai complexe, ajung la a 4-a zecimală, te obligă să te uiți inclusiv la procesul de fabricație. Chiar dacă vorbim de produse de 30-40 de ani, ele sunt noi, în permanență actualizate.
Zona clasificată umplere fiole
Cât înseamnă aceste branduri?
Reprezintă cea mai mare parte din piața românească. În general România înseamnă 50%, iar 50% este export. Din piața românească aceste branduri reprezintă mult, dar este important să spunem că sunt o serie de produse injectabile pentru care suntem singurul producător. Competiția este foarte mare, există produse unde sunt chiar și 15 producători. Faptul că n-am avut retrageri de pe piață, pentru că astăzi orice retragere se anunță la nivel european, înseamnă o recunoaștere a calității.
Există încă potențial pentru creșterea în volume?
Da, există. Calculăm capacitatea totală în funcție de capacitatea fiecărui echipament. Pe anumite etape am avut limitări și acolo am investit. În ultimii ani am investit în partea de filmare și de fiecare dată ne-a crescut capacitatea prin investiții. Astăzi, la nivel de fabrică, putem spunem că avem 75% din capacitate acoperită, iar prin investițiile pe care le vom face în următorii 3 – 5 ani vom crește și mai mult. Inclusiv astăzi avem disponibilitate și continuăm procesul de aducere în fabrica din București a unor produse noi. În prezent avem încă 30 de produse în diverse etape de transfer.
Aceste produse ne-au ajutat să eficientizăm și mai mult costul. Fiecare milion de cutii pe care le-am adus în fabrică ne-a ajutat să scădem costul tuturor produselor. Costul pe unitate a devenit și mai competitiv.
Fiecare fiolă este controlată înaintea etichetării
Ce urmează?
Avem aceste noi 30 de produse în diverse etape, și pentru următorii ani facem noi studii de fezabilitate, pentru a vedea ce alte produse putem aduce din alte locuri de fabricație, uitându-ne la costuri. Avem costuri extrem de competitive și calitate europeană. Aceasta este cartea noastră de vizită.
Tot din cadrul Sanofi?
Nu numai. Astăzi nu fabricăm 100% numai Sanofi. Facem export în Rusia cu un produs pe care îl fabricăm pentru o companie terță, lucrăm și pentru alte companii oferind acest serviciu de fabricație. Vrem să continuăm această extindere și să fim prezenți pe noi piețe până în 2020.
Ce puteți să ne spuneți despre echipă, profesioniști, proiectele referitoare la personal?
De multe ori am analizat și am putut compara fabrica cu celelalte fabrici din grupul Sanofi. Da, foarte multe au tehnologii moderne, investesc în echipamente, dar după părerea mea oamenii au făcut întotdeauna diferența. Vorbim de oameni cu experiență, avem oameni care lucrează de 20 – 30 de ani în fabrică, cu o expertiză care o depășește pe cea din multe state din Europa de vest. În plus, am încercat să realizez un echilibru și avem astăzi, în echipa managerială, dar și în fabrică, foarte mulți tineri.
Avem două programe: Zentiva University (colaborare cu universitățile) și Zentiva Express (parteneriate cu liceele), care deschid poarta tinerilor, în urma unei selecții care durează până la șase luni. Știam că, în urma acestor transferuri, urma să creștem și că vom avea nevoie de oameni noi. Aveam nevoie și de un suflu nou, pentru că toate echipamentele moderne sunt cu touchscreen – cineva care lucrează de 30 de ani se adaptează mai greu, dar celor tineri doar o dată trebuie să le arăți.
Acum, în echipa managerială jumătate dintre membri au vârste sub 40 de ani. Avem colegi care lucrează la Paris. Am avut și situații când s-au întors. Investim foarte mult pentru a-i face pe oameni să fie motivați, să rămână. Avem și un proiect numit “Fabrica de Bunăstare”, cu foarte multe oportunități de dezvoltare personală, relaxare, voluntariat, activități sportive, avem sală de sport în fabrică…
În prezent avem 450 de salariați. Am avut perioade în care numărul a mai scăzut, dar am revenit ca urmare a intensificării activității.
Sunteți un om cu 30 de ani de experiență aici, sunteți “copilul” fabricii sau fabrica e “copilul” dvs? Cum vedeți viitorul, ce vă doriți?
Cred mai mult că sunt un copil care a crescut în această fabrică. Și nu sunt singurul, suntem câțiva colegi care lucrăm de peste 30 de ani. Ne-am construit cărămidă cu cărămidă cariera profesională. Eu văd fabrica – și nu doar eu – cu sentimentul acela de casă, de acasă, de a doua casă.
Ce vă doriți pentru Zentiva?
Faptul că am reușit să convingem și vedem rezultatele ne ambiționează să ne dorim mai mult. Știu că se poate, avem proiecte noi, le putem realiza chiar în zona pe care o avem acum. Terenul pe care-l avem l-aș fructifica până la ultimul metru pătrat. Îmi doresc un campus, așa cum era fabrica în anii ’80, când eram cel mai mare producător român, cu un portofoliu de 600 de produse, în toate formele farmaceutice și în toate grupele terapeutice. Acest potențial e un mare plus și ar fi păcat să nu îl fructificăm la maxim.
Vedeți deci un viitor frumos.
Categoric da. Nevoia există, expertiza există. Pe această nevoie poți să construiești.
Pentru piața farma ce viitor vedeți?
În România mă îngrijorează impredictibilitatea.
Dacă rămâneam doar la piața din România, cu brandurile și cu unele produse, nu eram deloc aici. Cu capacitățile utilizate în proporție de 50%, nu reziști într-un mediu concurențial atât de puternic.
Ce ați vrea să transmiteți medicilor?
Să aibă încredere în medicamentele fabricate în România. După ce ne-au vizitat fabrica, mulți medici și farmaciști au spus că nu-și imaginau că un asemenea nivel de standarde, de calitate, de tehnologie, de echipamente ar fi disponibil și în România.
O REVENIRE A FABRICII NU AR FI FOST POSIBILĂ DECÂT PRIN ACTIVITĂȚI NOI. A FOST MOTIVUL PRINCIPAL PRIN CARE I-AM CONVINS PE FRANCEZI SĂ INVESTEASCĂ ÎN ROMÂNIA.