A lucrat în industria farmaceutică încă de la începuturile domeniului din România, perioadă pe care o consideră efervescentă; după ce a atins nivelul de first-line management a decis să își înființeze propria companie, iar recent Anca Maria Bundoi a revenit în farma, ca și Corporate Affairs Manager la Boehringer Ingelheim. Nu regretă că a renunțat la practicarea medicinei – meseria pentru care s-a pregătit și consideră că dacă ar termina acum medicina, prima opțiune ar fi plecarea în străinătate. >>>
După o experiență de 13 ani în piața farma, Anca Maria Bundoi consideră lipsa de predictibilitate în business-ului oricărei companii farmaceutice drept principala particularitate a domeniului în România. „Legislația din domeniul sanitar este încă nefixată, se află în continuă schimbare. În ultimii ani au fost tot felul de măsuri de control al costurilor care evident că trebuie implementate într-o piaţă, dar, pe de altă parte, noi, ca şi industrie de medicamente, ne dorim să fim consultați când se iau aceste decizii care ne privesc. Unele schimbări ne-am dorit să se întâmple şi nu s-au întâmplat – cum ar fi actualizarea listei de compensate, altele au fost măsuri pe care autorităţile le-au luat şi sunt bune – de exemplu, referenţierea la generice scade costurile pentru produsele pentru care există generice, iar diferenţa poate fi folosită pentru inovatoare”, spune Anca Bundoi.
După finalizarea studiilor medicale în cadrul Universității de Medicină și Farmacie “Carol Davila” și a stagiului medical realizat la Spitalul Polizu, a început să lucreze în farma în 1999 și a trăit perioada „de aur”, cum o numește, a industriei. „Veneau foarte multe medicamente noi pe piață, inovative, lumea era avidă de cunoaștere, în perioada aceea patentele erau mai lungi, stăteai mai mult cu un original pe piață, stategiile de marketing erau diferite. Sistemul de asigurări sociale era chiar la inceput; apoi lucrurile au început să fie tot mai reglementate și mai clare, ceea ce era normal să se întâmple”, afirmă Anca Bundoi.
Și-a început cariera în cadrul Merck Sharp & Dohme, unde, lucrând în divizia de spitale care promova și produse antiretrovirale, a colaborat cu Institutul de Boli Infecțioase „Matei Balș”, cu Centrul Regional pentru HIV- SIDA de la Constanța și a cunoscut medici cu suflet care au realizat multe în acest domeniu în România. Pasul următor a fost oportunitatea în cadrul Pfizer România, compania numărul unu în piața farma la nivel mondial, unde a petrecut patru ani (2002-2006), a învățat mult și a avansat, promovând de la o poziție de manager regional de vânzări la una de Access Manager. „La momentul la care am preluat aceste responsabilități în Pfizer, erau puţini oameni în domeniu care aveau o astfel de poziție. Acum există în multe companii”, spune Anca Bundoi. S-a dovedit a fi de viitor; atunci când i s-a propus un post similar, însă la nivel first-line management în cadrul Schering-Plough România, a decis să facă următorul pas și să accepte provocarea. „La Schering-Plough m-am ocupat singură de foarte multe lucruri, am traversat o perioadă foarte stresantă din punctul de vedere al mediului de afaceri, dar am avut și satisfacţii profesionale foarte bune”, își amintește Anca.
În 2008, pentru că simțea nevoia unei pauze și a unui timp pe care să și-l dedice ei și familiei, a decis să își înființeze propria firmă în care, timp de doi ani, a derulat proiecte legate de preţuri şi compensare pentru companii mai mici, a dezvoltat cursuri de comunicare cu pacienţii dedicate cadrelor sanitare şi a ţinut cursuri de training pentru angajați din companii farmaceutice, Anca Bundoi fiind trainer acreditat de Ministerul Muncii. „Lucrurile nu au mers cum mi-am dorit”, spune ea. „Primul an a fost ok, dar al doilea nu a fost la fel şi, având în vedere contextul economic, am decis să revin în farma”.
De la începutul anului, Anca lucrează pentru Boehringer-Ingelheim. Planuri de viitor? Acum este de puţin timp în companie, dar pe viitor i-ar surâde să fie implicată pentru o perioadă într-un proiect regional, pasul firesc în dezvoltarea carierei. „Aş vrea să văd că se întâmplă nişte lucruri bune în această piaţă, că industria farmaceutică devine o voce ascultată, că se actualizează lista de compensate, că pacienţii români sunt trataţi la nivel european. Ne dorim să avem un business care să meargă mai bine şi aş vrea să fiu unul din promotorii acestui «mai bine» pentru companie”, spune ea.
Anumite momente – de exemplu, atunci când intră într-o clinică privată sau într-un spital care arată foarte bine – îi aduc nostalgia practicării medicinei, deşi este conştientă că decizia de a lucra în industria farmaceutică este cea mai bună pe care o putea lua în acel moment. <<<